Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » tis 23 aug 2011, 21:11

Jag gillar att tävla. Mitt mål är att komma på medaljplatser.
Senast redigerad av 1 Micke, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Tisdag 23 augusti 2011: Fitnessfjolleri

Inläggav Micke » tis 23 aug 2011, 21:14

Vallen, 16.30.

Först cyklade jag till stan och tillbaka. Det är en mil. Sedan cyklade jag till Vallen och tog omvägen via Delsjövägen-Eklandabacken-Chalmers-Sahlgrenska för att se om det var kortare. Var det inte. Däremot betydligt backigare.

Mycket folk på Vallen idag! Härligt!

Böj
* 100x3: Ouppvärmd. Oförskämt lätt.
* 140x1: Med nackkudde. Helt omöjligt, stången bara glider. Hur kan folk på fullaste allvar använda den?
* 140x1
* 120x3
* 100x17 sedan började det bli tråkigt

Idag var orken inte på topp, men det gör inget för det var roligt ändå!

Enbensmark
* 30 kg-hantel på upphöjning: 3x5 per ben.

Krampade i ländryggen från knäböjen precis innan. Bättre balans med vänster ben (= höger arm) trots att det är där jag är klen. Kanske är för att jag är starkare i höger arm. Bra övning, hursomhelst.

Räckhävningar på minuten, tot. 15 minuter
* 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 4, 3, 4, 2+2, 4, 4, 2+2+1+1+2 = 71

Strikta så som jag gjorde dem på Fitness5. Biceps verkar vara den svaga länken. Vilket betyder att det är en bra bicepsövning! Precis vad jag behöver för att inte få ont i fästet när jag gör knäböj.

Finnen
* 5 negativa. Hade mycket bättre kontroll än sist. Äntligen en övning där jag kan få ordning på mina lår!

Ska prova att göra massvis med ettor istället, eftersom de ändå är negativa, så att jag kan ha bättre kontroll på varje lyft.

Användarvisningsbild
Karlos
Inlägg: 2423
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 07:18

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Karlos » tis 23 aug 2011, 22:03

Var inte så negativ!

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Halldin » ons 24 aug 2011, 07:44

Är det inte dags att du lär dig använda ett ordentligt bälte och skor? Inte för att du behöver köra med bälte hela tiden men i de tävlingslika momenten kan du ju vinna 20 kg eller mer.
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » ons 24 aug 2011, 11:15

Var inte så negativ!
Här har vi en sprudlande positiv finne!


Är det inte dags att du lär dig använda ett ordentligt bälte och skor? Inte för att du behöver köra med bälte hela tiden men i de tävlingslika momenten kan du ju vinna 20 kg eller mer.
Skor kan bära eller brista. Bälte står på listan! Tänkte rentav köpa ett bälte från Wahlander nere på SM, pratade med honom så hann de packa ihop när jag väl skulle handla in det.

Jag har inte bestämt mig än för huruvida jag skall ha bälte eller inte på S3. Tävlingen handlar för mig inte om att plocka poäng utan att få tävlingserfarenhet. Min prioriterade toppning i år blir S4.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Onsdag 24 augusti: Knäböj, rodd

Inläggav Micke » ons 24 aug 2011, 16:36

Sportlife Backaplan, 14-15.

Duktigt med träningsvärk i biceps från igår.

Knäböj
* 100x3, 60x5
* 100x5 @7 (bälte)
* 120x4 @8 (bälte)
* 140x1 @10: Fick framvikt och var nära på att bomma. Otrevligt.
* 140x1 @9,5: Fortfarande knöligt
* 130x1 @9
* 100x10
* 100x3

Provade på Patrics bälte vid några lyft. Kändes konstigt. Å andra sidan kändes alla lyft konstiga idag så det var antagligen inte bältets fel. 20-25 kg svagare än mitt 1RM.

Generellt kändes det väldigt knöligt. Rörelsebanan kändes helt fel rakt igenom idag. Sänkte vikten för att se om jag kunde få gjort några femmor men nere på 130 kändes det fortfarande jobbigt och jag lessnade.

Hemmabyggd T-bar
* 25x10
* 45x10
* 60x10
* 70x10
* 80x6

Det här var duktigt ansträngande för latsen! Kul att lyfta grejer från golvet och ställa ned dem igen.

Skulle ha simmat med en kompis som desvärre kände sig krasslig. Jag kontrade med att känna mig lat.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Torsdag 25 augusti 2011: Mark, bänk (80%)

Inläggav Micke » tor 25 aug 2011, 19:22

Vallen, 15.50-18

Mattsson drog, Anton pressade, Erik såg belåten ut, Jens brummade på och Mascot berättade rövarhistorier!

Bänk m. signaler
* 60, 80
* 100x1 @8
* 100x1 @7

Barnlek.

Marklyft
* 120, 150x3
* 180x1 @9,5
* 180x1 @9,5
* 150x4, x1, x1, x1
* 120x1
* 140: 3, 3, 2, 2

Trots mina 30 kg handikapp fick jag spö, rackarns. Mattsson hängde på upp till 180 och såg fortfarande ut som en lyftkran.

När jag drar har jag två alternativ: rygglyft och benlyft.

Rygg
Lyfter på höften och rätar ut benen före knähöjd.

Fördelar: Det är lätt att dra igång stången och den rör sig fort.
Nackdelar: Jag hamnar för långt fram med axlarna över stången, vid knähöjd är den för långt ut från kroppen för att jag skall orka hämta in den.

Ben
Börjar dra i ett läge där stången är ovanför axlarna med höften längre ned.

Fördelar: När jag kommer till knäna har jag stången nära kroppen och kan därför räta ut den genom att få fram höften.
Nackdelar: Starten tar mycket längre tid och stången rör sig också mycket långsammare. Hamnar jag för långt ned känns det som att ländryggen skall gå av.

Jag håller dock ryggen OK enligt Karlos. Det bör alltså inte vara något problem. Vad som vanligtvis sker är att jag blir otålig när stången tar sån tid på sig att jag går rätar ut benen för att slita upp den.

De två alternativen är i kort: "få fart på stången men fastna vid knähöjd" och "segstarta stången och få väldigt långsamma lyft, i gengäld få den nära"

Jag kanske måste vänja mig vid att stången tar lång tid på sig att komma upp? Även det att våga ge den tid.

Räknat på ett dagens max på 180 är 140-150 kg lagom vikt att dra på så att det blir utmanande utan att tekniken faller isär. 140 kg kändes faktiskt helt perfekt idag. Lagom med repetitioner (ca 3) och hyfsat med set (5-10) på den här vikten för att bana in tekniken känns just nu som en bra idé.

Blandade småhopp
* Enbensmark 30 kg 3x8
* Knäböj på 50-60 kg (glömde helt av den idag)

Erik
Inlägg: 3703
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 18:44

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Erik » fre 26 aug 2011, 14:06

Klar du ska gå i 93an så vi kan tävla. Tycker som sagt att du inte ska väga
Dig och bara försöka bli stark och äta tillräckligt. Sen när du är smnivå eller högre kan du
Prova banta.'menmlook WHOs talking. Tror det är allmänt bra råd i början så länge man inte är fet, då kan de
Vara vits att banta. Behöver inte väga
Fullt i klassen första gången, lättare att slå pers i framtiden om inte. Om man tänker lite långsiktigt

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » fre 26 aug 2011, 14:29

Klar du ska gå i 93an så vi kan tävla. Tycker som sagt att du inte ska väga Dig och bara försöka bli stark och äta tillräckligt.
Du borde väl förresten själv kvala till SM i -93:an nu?
Sen när du är smnivå eller högre kan du Prova banta.'menmlook WHOs talking. Tror det är allmänt bra råd i början så länge man inte är fet, då kan de Vara vits att banta.
Ja, någonstans här i min nuvarande fettprocent, eventuellt lite lägre, funkar alldeles utmärkt för min del. Just nu är det bara att träna och äta, helt riktigt.
Behöver inte väga Fullt i klassen första gången, lättare att slå pers i framtiden om inte. Om man tänker lite långsiktigt
Sant. Jag är färgad av jujutsun där du faktiskt går match mot den andre, och om du då precis är i viktklassen över får du storstryk direkt. Vad gäller SL spelar det inte lika stor roll, för Wilks är ju oberoende av viktklassen i sig.

Erik
Inlägg: 3703
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 18:44

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Erik » fre 26 aug 2011, 14:38

Ja utan utrustning kan jag nog kvala nu en bra dag. Med är de en bit kvar.


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster