Sjörövarträning

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Sjörövarträning

Inläggav Micke » sön 02 feb 2014, 14:26

Fin debut och bra refletioner. Man lär sig definitivt mycket på att tävla. Tänk inte så mycket på resultatet. :-)

Henke
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 09:25

Re: Sjörövarträning

Inläggav Henke » sön 02 feb 2014, 15:14

Fin debut och bra refletioner. Man lär sig definitivt mycket på att tävla. Tänk inte så mycket på resultatet. :-)
Tack Micke! Det var definitivt en lärdom :). Bara att köra vidare mot nästa tävling!

Tobbe
Inlägg: 1281
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 08:35

Re: Sjörövarträning

Inläggav Tobbe » sön 02 feb 2014, 18:39

Bra jobbat. Förhoppningsvis får du en bra period inför s2 och ökar ordentligt i alla tre lyft

Användarvisningsbild
Filip
Inlägg: 1269
Blev medlem: ons 27 nov 2013, 19:52

Re: Sjörövarträning

Inläggav Filip » sön 02 feb 2014, 19:43

Behövs ju bara en 35-40kgökning för sm-kval. Det grejjar du!

Henke
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 09:25

Re: Sjörövarträning

Inläggav Henke » mån 03 feb 2014, 09:29

Bra jobbat. Förhoppningsvis får du en bra period inför s2 och ökar ordentligt i alla tre lyft
Tack! Gött att höra dig och Filip peppa på precis när man gick upp på flaket också :). Skall försöka hålla ryggen hel fram till s2 så jag kan gå fram en bit i böj och mark (bänken också så klart, men där har jag nog inte lika mycket att hämta).

Användarvisningsbild
Karlos
Inlägg: 2423
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 07:18

Re: Sjörövarträning

Inläggav Karlos » mån 03 feb 2014, 09:30

Tycker att du klarade din tävlingsdebut med bravur och ska vara väldigt nöjd. Nu vet du hur det funkar och kommer bara att fortsätta utvecklas framöver!

Henke
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 09:25

Re: Sjörövarträning

Inläggav Henke » mån 03 feb 2014, 09:59

Här kommer lite mer tankar kring serietävlingen. Kanske kan vara kul att titta tillbaka på senare när man har några fler tävlingar under bältet.

Jag har haft problem med ländryggen mer eller mindre hela 2013, vilket så klart påverkat böj- och markträningen en hel del. De senaste veckorna har jag dock inte haft några större bekymmer och träningen har gått bra i alla lyft och jag har presterat klart bättre än under hela 2013. Kände mig lite krasslig tor-sön förra veckan, men fortfarande starkare än på mycket länge. Sista veckan fram till tävlingen har känts bra, kroppsvikten låg bra till redan innan och jag har kunnat öka matintaget de sista dagarna. Har sovit bra sista veckan. Sista (lätta) passet i onsdags kändes mycket bra och allt var väldigt lätt och explosivit. Det kändes som att förberedelserna inte kunde gått så mycket bättre.

Senaste kompletta serien med dommarsignaler och tävlingsbedömning jag har att jämföra med var i november, då Rundberg, Oxholm, Waltersson och jag körde en interntävling (på Wilkspoäng så klart :)). Visserligen långt ifrån en riktig tävling, men det är det närmaste jag har att jämföra med och det är ganska nyligen. Den gången gjorde jag: böj 170/177,5/185, bänk 115/120/125, mark 185/195/205, totalt 515 med mersmak i alla lyft (speciellt mark). Fram till dess hade jag haft rejäla ryggproblem och målsättningen var att göra 500 jämnt. När jag väl började lyfta så gick allt dock lättare än väntat och jag kunde höja mina tänkta lyft och få till 515. Det är också min tidigare erfarenhet, att jag ofta när det väl gäller brukar överraska mig själv och prestera bättre än vad jag trodde jag var kapabel till. Inför serie-1:an har jag tränat på i princip samma sätt som inför test-tävlingen i november, men jag har ökat rejält i alla lyften och träningen har gått betydligt bättre, framförallt mot slutet. Därför siktade jag så klart på ett betydligt bättre resultat än då. Hade planerat serien böj 180/187,5/195, bänk 120/125/130, mark 190/210/225. Alla, utom möjligtvis sista marken (pga av lite teknikstrul sista tiden), kände jag mig väldigt säker på. Från början hade jag tänkt gå lite högre än så, men eftersom jag kände mig lite krasslig i slutet på förra veckan sänkte jag planen något för att känna mig extra säker.

Fram till och med invägningen tyckte jag som sagt att allt gick bra. Sedan tror jag att ett misstag var att jag åt lite för mycket och för tätt inpå tävlingen. Hade fått många kommentarer i stil med ”ät mycket!”, ”ladda rejält med mat, det blir en lång dag” osv, så jag åt lite extra (inte överdrivet dock, och relativt lättsmält mat). Kände mig aldrig illamående eller proppmätt, men det hade nog räckt med en (för mig) normal frukost direkt efter invägning och sedan kanske en banan efter sista böjen. Vet inte hur mycket det kan ha påverkat, men jag tänkte i alla fall äta lite mindre nästa gång.

Nästa, och kanske största, misstaget jag gjorde var att jag började värma alldeles för sent, dels på grund av att jag ville att maten skulle sjunka, men också för att de flesta trodde det skulle bli 2 SL-grupper. Det blev väldigt (!) stressigt under böj-uppvärmningen och jag gjorde sista uppvärmningslyftet alldeles för tätt inpå mitt förstalyft. Förstalyftet var nog mitt tyngsta 180-lyft på 5-6 år (180 har liksom varit en baseline som jag kunnat ta även en dålig dag under många år). Hade som sagt räknat med ganska säkra 180/187,5/195, men eftersom förstalyftet gick så otroligt dåligt så höjde jag bara till 185. Andralyftet gick något bättre, men ändå väldigt mycket tyngre än väntat. Ville vara helt säker på sistalyftet så jag höjde bara till 187,5. Det kändes bäst av alla lyften och jag kunde kanske höjt lite till. Oavsett så var jag rejält missnöjd med tanke på hur böjen gått de sista veckorna. Nu fick jag bara med mig 2,5 kg mer än i november, trots att träningsvikterna nu legat 15 kg tyngre än då (fast gått lika lätt). 190 kg har jag också tagit flera gånger tidigare med klart sämre grundstyrka.

Inför bänken ville jag inte göra om samma misstag med uppvärmningen så jag tänkte börja direkt. Hörde dock flera säga att det var gott om tid eftersom det var paus. Tog det lite lugnt i början för att inte stressa upp mig i onödan, men efter alla köer osv så hamnade jag i samma sits igen och gjorde de två sista värmningarna alldeles för tätt inpå förstalyftet. 120 gick ändå helt ok. Höjde som tänkt till 125. Här fick jag dock något hjärnsläpp och missade pressignalen (tror jag). Även om den kom upp väldigt lätt så valde jag ändå att bara gå till 127,5 istället för som tänkt 130 i sista. Här var jag mer uppmärksam på signalerna och den kom väldigt lätt upp från bröstet. Dock dog jag totalt efter 2/3 av vägen (kändes det som – har inte sett lyftet), och kunde inte låsa ut den. Ännu mer missnöjd här än i böjen, delvis för klantmissen i andralyftet så klart, men främst för att jag var så svag helt enkelt. Nu ligger träningsvikterna på drygt 7,5 kg tyngre än i november då jag tog 125 så jag borde definitivt vara god för minst 130. Har också tagit 130 flera gånger på träning med sämre grundstyrka (även efter böj). Perset är 132,5 (gjord efter en 190-böj) och nu är jag minst lika grundstark.

Lärde mig tydligen inte under de två första rundorna utan blev för sen med markvärmandet också. Ett av uppvärmningslyften hann jag inte med (gick 140/170 istället för som tänkt 140/160/175). Alldeles för kort vila mellan 170 och förstalyftet. Ingången på 190 gick riktigt dåligt tekniskt och jag fick underkänt 1-2. Antingen sänkning eller något annat fel i utlåsningen. Gick om på 190 för att inte riskera att bomma ut mig. Andralyftet kom upp klart bättre. Hade ursprungligen tänkt mig serien 190/210/225 (eller högre i sista om jag inte fått med mig 195/130 från böj/bänk för att nå kvalgränsen) men eftersom jag redan missat 3 lyft så valde jag 200 istället för 210 i sista för att inte missa några fler. 200 kändes nästan lättare än 190 (definitivt mycket lättare än förstalyftet) och det kanske kunde gått att få upp lite till. Spelar ingen större roll för jag borde fått med mig klart mer än så oavsett. Den här träningsrundan har jag kört 20 kg tyngre än inför novemberserien och haft mindre problem med ryggen så jag hade hoppats att få med mig 225 eller mer, speciellt med tanke på att 205 inte kändes som något max i november.

Det är bara att konstatera att jag inte fick det att stämma riktigt den här gånger. Blev helt överrumplad över hur snabbt allting gick. Jag var mer inställd på att det skulle bli långdraget med mycket väntan osv – nu blev det istället tvärt om. Jag hade inte alls den tid på mig att förbereda mig och ladda inför lyften som jag hade räknat med, speciellt inte inför förstalyften. Helst vill man ju få till något i stil med: förstalyft – lätt och stabilt; andralyft – får ta i men fortfarande säkert; sistalyft – får kämpa men förhoppningsvis kommer den upp. Nu var det snarare tvärt om (speciellt i böj och mark), förstalyften var skittunga och dåliga, men sedan kändes det bättre för varje lyft. Då har man inte riktigt kommit in rätt känns det som. Mycket att jobba på att förbättra tills nästa gång med andra ord :).

Nu är jag i alla fall rejält revanschsugen inför serie 2! Även om jag är långt ifrån nöjd med resultatet från tävlingen så tycker jag ändå det fanns mycket positivt att ta med sig. Framförallt tror jag att jag lärde mig en hel del. Tävlingen som sådan var också en väldigt positiv upplevelse och många lyfte riktigt bra! Stort tack till alla som var med och arrangerade och hjälpte till! Fick mycket stöd och peppning av er andra och hjälp på uppvärmning mm (Mackan, Pontus, m fl) – tack!!!

Ser väldigt mycket fram emot vårens träning och serie 2!

Henke
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 09:25

Re: Sjörövarträning

Inläggav Henke » mån 03 feb 2014, 10:02

Tycker att du klarade din tävlingsdebut med bravur och ska vara väldigt nöjd. Nu vet du hur det funkar och kommer bara att fortsätta utvecklas framöver!
Tack, Kalle. Det betyder mycket. Kanske är lite väl kritisk mot mig själv ibland.

Användarvisningsbild
jazmo
Inlägg: 655
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 17:43

Re: Sjörövarträning

Inläggav jazmo » mån 03 feb 2014, 21:17

Bra jobbat på tävlingen! Ser fram emot att se framstegen du kommer att ta.

Henke
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 09:25

Re: Sjörövarträning

Inläggav Henke » ons 05 feb 2014, 21:48

Bra jobbat på tävlingen! Ser fram emot att se framstegen du kommer att ta.
Tack! Förhoppningsvis kan jag gå framåt en bit och fixa 550 på serie 2. Det är målsättningen i alla fall.


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster