Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 07 jan 2013, 08:21

lördag 5 jan 2013 3C lite disigt 65.1kg
08:05-09:05 Promenad uppförsbacke 62min 6km/h 9.5 grader lutning
Tittar på rapports årskrönika. Spännande att se allt som hänt 2012

11:00-13:00 bänk
20kg*10 2 set
30kg*5
40kg*1
50kg*1
55kg*1
60kg*1
62.5kg*1
65kg*1 vet inte exakt hur mycket hjälp jag får här då malin håller fingrarna på stången eller om de bara är psykologiskt stången går upp lätt i alla fall
67.5kg fail
62.5*1
60kg*1
57.5kg*5 reps pb på 57.5kg
50kg*10

snedbänk upppallad bänk
upp till 60kg

snedbänk smithmaskinen
upp till trea på stång och 20kg på varje sida

tricepspress
20kg*x 3 set

Sammanfattning
Roligt pass stark i dag :D 65kg är i vilket fall inte långt borta ;)
Hemnligheten? Kolhydrater såklart! Sockret (kakorna och godiset) är utbytt mot mer komplexa kolhydrater. Framförallt i form av potatis, bröd, gröt och riskakor :P
Senast redigerad av 5 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 07 jan 2013, 08:28

söndag 6 jan 2013 5C mulet
08:05-09:05 Promenad uppförsbacke 67min 6km/h 9.5 grader lutning
Tittar på västnytts årskrönika. Intressant att se allt som hänt i väst sverige 2012

12:00-12:50 sats rygg och axlar
rodd
50kg*x 4 set

latsdrag
50kg*x 3 set

axelpress stång
27,5kg*x 4 set
några dropset

axelflies hantlar
6kg*x 3 set

Baksida axlar maksin
25kg*x 3 set

Sammanfattning
Fortfarande träningsvärk i vaderna sedan i fredags och känner av bänken i går.
Lång bastu efter :)
Avslutar helgen med te och popcorn i soffan och kollar på film. Hemmapoppade och nästan godkänt. Kalasgott var de i alla fall :P ,gissar att kolhydraterna gör mig stark till morgondagens böj och mark pass ;)

Loft
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 09:30

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Loft » mån 07 jan 2013, 23:09

Grattis till nytt Pers!!

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tis 08 jan 2013, 08:32

Tack ,ja det går frammåt :D Maten har bevisligen enormt mycket större betydelse för prestationen än man kan tro i den här sporten ( :!: ) Med nya matvanor är jag 10% starkare på två månader :)

måndag 7 jan 2013 3C molnigt 66.6kg

Ingen morgon träning. 10h sömn och riktigt utvilad för kvällens pass. Inte alls lika lätt att peta i sig frukosten utan morgonträningen dessutom blev det lite mer mat än vanligt i går kväll :P

böj och mark på vallen
böj med Nisse
20kg*10 3 set
50kg*6
60kg*3
70kg*1
80kg*1 bälte på
90kg*2 3 set reps pb ,första gången jag gör mer än en rep på 9xkg "Åh fy f-n" ;)
75kg*6
77,5kg*6
77,5kg*5

mark -dynamiska teknikfokus
60kg*10
80kg*3 2 set
90kg*6 3 set
90kg*3 3 set

framsida lår maskinen
45kg*6 3 set

utsida lår
55kg*8 4 set

Sammanfattning
Bra sömn i natt utvilad. Planen var att göra tunga knäböjspasset från vecka 5 på schemat dvs tung knäböj och dynamiska marklyft. Känner mig stark efter popcornen i går :P Kanske borde satsat på pers 100kg hade nog gått i dag iaf. Tekniken är dock inte helt 100 men de blir bättre och bättre. Lyfter fortfarande mycket med ryggen.
I marken satsar jag på lättare vikter och fokus på tekniken och trycka med benen. I morgon blir de bänk på vallen igen ser fram emot att träffa Jannica också som äntligen är frisk :)
Senast redigerad av 4 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tis 08 jan 2013, 09:15

tisdag 8 jan 2013 3C molnigt duggregn 65.3kg 24.8%bf
05:05-06:05 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 10 grader lutning fs24seven friggagatan
Tittar på landet runts årskrönika

vallen med sofia coachning av mascot
cykel 6min

böj
60kg*10 2 set

bänk
20kg*10
50kg*1
55kg*1
60kg*1
65kg*1 jäklar vad bra gissningsvis en vändning på några millimeter från botten men f-n vad grymt min egen kroppsvikt i bänk :D
65kg fail
60kg*3 2 set reps pb första treorna på 60kg

mark
60kg*10
100kg*1
112.5kg*1 tungt som f-n vad hände?
100kg*1
120kg fail

snedbänk
50kg*8 3 set

Sammanfattning
Träningsvärk i ländryggen och rumpan. Känns att jag lyfter mycket med ryggen i både böj och mark. Laddad för bänk i kväll ,blir kul att träffa både Jannica och Sofia :)

Inte helt laddad för alla tre grenarna i dag blev rätt så tungt i går i böjen men mer laddad för bänken. Gick 65kg i lördags eller hur mycket hjälpte malin till egentligen? Blir lite lätta böj rekord i bänk och total fail i mark.

Inte riktigt smält att 65kg gick upp LYCKA :D Jag som kämpat som f-n med bänken sista tiden utan resultat. Ligger konstant på 55kg som max i bänkpressen från slutet av november 2011 fram till augusti 2012 då 57,5kg äntligen går upp igen. (Visserligen hinner jag däremellan pendla från 64kg i nov 2011 ner till som lägst 54kg och SM i bänkpress i mars 2012 och upp till som mest 68.8kg i oktober 2012 efter östrogentabletterna men ändå).
Under sommaren och hösten har Jannicas passion för bänk och Sofias grymma insatser smittat av sig och gett medvind... grymt tjejer TACK :D
Framgång föder framgång :!:

Mindre nöjd med dagens insats i marklyft... visserligen körde jag tunga knäböj och lätta marklyft med teknikfokus i går men i dag vart total fail...
Inser att jag måste börja satsa mer på marklyften. Senaste veckorna har de fuskats en del med den träningen. Kört tunga knäböj och satsat på bänkpressen som varit kul och lite glömt av marken. Ofta för att jag varit för trött för marklyftspassen eller för att böjen helt enkelt är roligare. Det är nog precis samma sak här som de jag upplevt i både knäböjen och bänkpressen.. En klok vän sade till mig att man alltid skall fokusera på den delen som går sämst så jag satsade på knäböjen för att jag var sämst på det och helt plötsligt har jag ökat till 100kg. Jag som maxade 47.5kg första passet på vallen i oktober 2011. I bänkpressen var max 50kg då och även där börjar de hända saker nu när jag fokuserat på det senaste halvåret. Det är ju trots allt så att det man är bra på oftast är kul och det man tränar på blir man bra på... hänger liksom ihop...

Behöver träna både teknik och bara köra på tungt i marken för att bygga upp styrkan :!: Beror nog också på att jag inte haft någon riktig plan där. Att ha träningsschema på böjen har varit kalas då de hetsat på mig att höja vikterna efter hand. Visserligen har de varit schema på marken också men har ändå prioriterats bort av någon anledning då knäböjen generellt ansetts viktigare. Det positiva är väl i alla fall att det är benstyrkan som är den svaga länken i marklyften för min del och den blir ju bättre med tunga knäböj också. Jap får helt enkelt ladda om för mer mark på torsdag ,så får de bli ;)
Senast redigerad av 14 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » ons 09 jan 2013, 09:37

onsdag 9 jan 2013 5C molnigt duggregn 65.1kg
05:00-06:00 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan
Tittar på farmen avsnitt 1 och nyheterna.

sats kompassen med martin

Chins 3 set med hjälp

bicepscurls med stång
25kg*x 4 set hjälp på sista och sedan dropset med 20kg stången och hjälp även där på sista

sittande rodd i maskin
50kg*x 3 set

bicepscurls med hantlar
12kg*x , dropset med 10kg hantlarna 7 set


Sammanfattning
Kan inte smälta att 65kg gick i bänken i går ,verkar ha släppt :) lätt träningsvärk i benen. Kanske blir några set bicepscurls i kväll och lite latsdrag på sats.

Klarar fortfarande inte några chins helt själv med mina 65kg men det är inte långt borta. Får lite hjälp av martin genom att sätta fötterna på hans lår och trycka precis så mycket som behövs. Känner mig stark i dag.

Kul att träffa martin igen som jag kännt i 3 år nu. Då vi tidigare under två år både jobbade ihop, ätit lunch ihop i princip varje dag och tränade ihop 5 dagar i veckan ,alltså i princip umgåtts med varandra all vaken tid under dessa år känner vi varandra väldigt bra och kan prata om allt. Alltid kul att ses :) Hinner prata med några andra också som jag träffar. Har ju trots allt tränat på det gymmet under 10års tid så man har lärt känna en del under åren. Blir nog dock inget nytt medlemskort på sats när det går ut i mars. Jag är ju trots allt bara där i princip en gång i veckan och då för att träna med martin.

Dagens samtalsämne blir att han bestämt sig för att springa göteborgs varvet i år och således tänkte börja löpträna minst två gånger i veckan igen. 2010 och 2011 tränade vi löpning ihop flera gånger i veckan men förra året sprang jag ingenting men promenerade i princip en timme om dagen för att gå ner en viktklass. Hans mål var då att komma under 1.35 men blev 1.37 så 1.35 är således hans mål även i år. Min tid blev 1.35 förra året, dvs jag var alltså snabbare trots att jag inte sprungit en meter. Dessutom hade jag under den här tiden blivit mycket starkare. Visar ju på att man kan få väldigt bra kondition bara genom att promenera också när man springer i mål bland de 2% snabbaste i damklassen i alla fall. Återstår att se om det blir en "promenadseger" även i år om det nu blir något göteborgsvarv för min del. Anmäld i vårt företagslag men inte bestämt mig än om jag skall vara med. Någon löträning blir det inte tal om men fortsätter jag promenera så kanske jag är med ,det är ju trots allt en folkfest att vara med i världens strörsta idrottsevenemang :) Verkar ju som att serie 2 ligger innan 18 maj så det kanske "går" även i år ;)
Senast redigerad av 9 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 10 jan 2013, 09:01

torsdag 10 jan 2013 -1C sol 64.4kg
05:10-06:10 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan
Tvättar 3 maskiner och tittar på Rapport och västnytt .

böj och mark vallen med sofia och senare även Jannica
böj
20kg*10 2 set
50kg*6
70kg*1
87,5kg*3 2 set
87,5kg*2 skulle göra 3 men failar på sista

mark
60kg*6
100kg*1
105kg*3
107.5kg*3 2 set

frontböj
45kg*8 3 set
50kg*5 6 set Jannica kommer och skall köra böj så jag hjälper henne passa och kör samtidigt några bonus set till

böj igen,
60kg*6
70kg fail helt slut i benen
60kg*3 krämen är totalt slut i benen Noll energi kvar

framsida lår maskinen
50kg*6 3 set

sittande baksida lår maskinen
63kg*6 3 set

Sammanfattning
Pigg i dag men det har varit lite mindre kolhydrater i veckan så svagare i dag än i måndags då jag gjorde tre tvåor på 90kg i böjen. Spännde bevisligen bågen lite för hårt genom att satsa på 3*3*87.5kg klarade alla utom sista. Men som sagt man måste utmana sig själv för att gå frammåt ;)
I marken däremot fegade jag lite. 112.5kg var väldigt tungt i måndags men i dag hade jag nog kunnat göra treorna på 110kg i stället för 105 och 107.5kg. Får köra på de nästa pass :)
Mer bonusträning när Jannica kom. Lyckades verkligen kräma ur sista energin på de här seten.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 11 jan 2013, 09:02

fredag 11 jan 2013 -1C snöar 63.9kg
05:00-06:00 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan
Tittar på rapport och funderar på massa andra viktiga saker.

Sammanfattning
Så dagens fundering.. Dietnojan är tillbaka sedan i måndags :roll: utan ostmackor till varje mål, mjölk i kaffe och gröt och ett gäng riskakor till träningen samt mer kyckling och kött tillbaka på menyn går de fort neråt i vikt och midjemått. Får nog ta de lite lugnt med de här ligger ju nu trots allt bara 1kg över min viktklass och inte tänka så mycket på det.
Det verkar ju trots allt vara så att det är just dessa ostmackor och riskakor som är en stor framgångsfaktor för mig att bli stark.. :?

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Micke » fre 11 jan 2013, 09:43

Det verkar ju trots allt vara så att det är just dessa ostmackor och riskakor som är en stor framgångsfaktor för mig att bli stark.. :?
Om du blir starkare och ligger till bra i vikt av att äta kolhydrater, så varför sluta?

Satsa på att träna hårt och bygga muskelmassa. Om du ska hålla på att banta konstant kommer du aldrig bli starkare och träningen kommer inte bli rolig.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 14 jan 2013, 10:15

Ja svår balansgång det där. Det är inte speciellt svårt att gå ner i vikt. Det svåra är att gå ner i "rätt sorts" vikt dvs fett och inte bränna muskler. Det blir nog att fortsätta på inslagen väg sedan tidigare. Mer komplexa kolhydrater som gröt, potatis och grovt bröd samt fortsätta låta bli allt vad godis och kakor heter.
Läste i går att det tar 3-4 månader för kroppen att byta ut alla fettceller och det är i alla fall en enorm skillnad på hyn efter nu snart tre månader utan godis :) Även styrkan blir betydligt bättre med rätt sorts bränsle. Precis som med en bil blir de snart soppatorsk om man kör med fel bränsle i tanken..

lördag 12 jan 2013 -1C lite snö molnigt 63.4kg
08:00-09:00 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan
Tittar på rapport och västnytt

Träning på vallen med Sofia och Jannica
bänk
20kg*10 2 set
40kg*6
50kg*2
55kg*1
60kg*1
65kg fail
62,5kg*1 3 set
60kg*1 2 set
60kg*2
57.5kg*4

armhävningar på boll
breda 25st 4 set
smala klarar ca 9 st gör resten på knä 25st 4 set min akilleshäl verkar vara triceps får fokusera mer på sådana övningar

rotation kasta 6kg boll 3 set
situps 2 olika övningar
ryggresningar

Sammanfattning
Känndes att det varit lite mindre kolhydrater i veckan. Lite svagare i dag. Fick bli riskakor under träningen och lite extra gröt och ostmackor under eftermiddagen.
Förhållandevis stark i axlar och ländrygg men svag i mage och sidorna samt triceps. De får bli fokus på dessa.
Kände av höger triceps som jag lyckats stuka på något sätt på träningen i tisdags. Blir vila helt i morgon.


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster