Överträning

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
MarK

Re: Överträning

Inläggav MarK » sön 28 apr 2013, 10:24

260413

Bänk
/60-100-120
1/150-152,5-163,5fail
4x5/140
12+12+11/110

Böj
/60-60-100-130-150
8+6+5/170 Dagens andra Lök-PB
12/140

Kv 91,5

Kenneth tog mig åt sidan efter ett av 140-seten och sa ungefär: "du måste sluta lyfta på rumpan". Han menade att den muskulära utvecklingen på sikt kommer att bli bättre på sikt av att inte låta ben och höft ta en del av arbetet. Anledningen till att jag kör med det utförande jag gör, är dock just för att jag f t tror att det utförandet är mer gynnsamt ur hypertrofiperspektiv, eftersom att jag har fått gott gensvar med det utförandet, och för att tyngre vikt kan användas. Jag resonerar på liknande sätt som om man kör exempelvis en bicepscurl eller hantellyft åt sidan ostrikt - genom att hjälpa till med andra muskler i början av den koncentriska fasen kan man överbelasta targetmusklerna i senare delar av de respektive rörelserna. Jag försöker att aldrig tappa spänningen i pressmusklerna i den s k gyllene switchen mellan den koncentriska och den excentriska fasen, utan det jag försöker göra är att lägga till arbete från ben och höft, för att de sista ~2/3 av lyftet, när kraften från ben och höft så att säga har förbrukats, kunna jobba med vikter uppskattningsvis 10% tyngre än vad som annars hade varit möjligt.

Det har på senare tid kommit studier som stärker den här hypotesen, exempelvis den här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22615008, men jag tänker inte sitta och lägga fram en massa studier som argument som alla andra internettomtar som huserar. Jag vill istället säga: jag gör ingenting i min träning utan en tanke bakom det. Jag har tränat med liknande utförande i bänken det senaste året, och jag har i ärlighetens namn svårt att se att jag skulle kunna haft en snabbare muskulär utveckling av pressmusklerna under denna tid. Jag tänker ungefär; "vi kan börja med att göra 2x kv med bulgariskt utförande, sen kan vi sätta ner rumpan och göra det snyggt om vi vill". Om/när jag börjar stagnera, kommer jag att omvärdera mina träningsprinciper. Jag hyser den största av respekt för kunniga och mer erfarna människors synpunkter - särskilt Kenneths - MEN jag måste pröva själv först!! :) Det är min inställning. När jag körde det bulgariska tyngdlyftningsprogrammet för 2 1/2 år sedan med två pass frivändning, bakböj och frontböj per dag, 14 ggr varje vecka (ca fem timmars träning/dag), vet jag inte hur många som bara skrattade och tyckte att det var helt idiotiskt. Men vad lärde jag mig? Jag lärde mig var gränsen går för när mer träning inte längre är produktivt, och jag lärde mig hur mycket det egentligen går att träna innan man skadar sig, och båda de gränserna är jävligt mycket längre bort än de flesta tror. Att jag lärde mig det innebär att jag idag vet exakt hur mycket jag kan blåsa på i dagsläget utan att gå sönder, jag vet vilka smärtsignaler som är viktiga att ta hänsyn till och vilka som inte är det. (Jag fick dessutom en hel del goa kilon till frivändningen och bakböjen) Om ett, två eller tre år kanske jag har upptäckt att Kenneth har helt rätt, men då är jag inte mer stolt än att jag erkänner det och ändrar mig. "Då har du kastat bort ett år", menar han. Ja, har jag fel är det väl så att utvecklingen har kompromissats under den tiden jag har tränat "fel", men då har jag åtminstone prövat och VET! Prövar man inte vet man inte! Det var dagens utläggning :) .

I böjen körde jag tre set reps på 170 för att testa min "overall" arbetskapacitet eller vad man ska kalla det. Det var ett halvår sedan jag gjorde det sist. Då gjorde jag 6+6+5/170 på några hekto högre kv. Med tanke på hur nedprioriterad böjen har varit senaste halvåret får jag vara nöjd med ökningen idag, förhoppningsvis har det lagrats in några gram kontraktil massa in los wheels & le ass.
Jag har många gånger tänkt som du och gått min egen väg istället för att lyssna på Kenneth men det har aldrig varit rätt.

Vad tror du om att vissa pass bänka utan att lyfta på rumpan, så att du har ett separat pers i den typen av bänk? Eller att värma upp med strikt bänk ibland innan du kör tyngre ostrikt?

Arvid

Inläggav Arvid » sön 28 apr 2013, 13:30

Tack Martin! :) Jag tror båda dina förslag är absolut gångbara! Jag menar inte heller är det jag gör nu skulle vara mer "rätt" än något annat, jag menar bara att så länge som jag fortsätter att utvecklas muskulärt och styrkemässigt med det utförande jag håller på med nu, så kommer jag att fortsätta med det. Om jag kommer till en punkt där jag oavsett träningsupplägg inte längre gör det med samma utförande, då får jag tänka om. Att det inte är estetiskt tilltalande för fem öre, i jämförelse med exempelvis Kenneths eller Kalles bänkpressar, är sekundärt för mig.

Arvid

Inläggav Arvid » sön 28 apr 2013, 15:05

Jag har många gånger tänkt som du och gått min egen väg istället för att lyssna på Kenneth men det har aldrig varit rätt.

Vad tror du om att vissa pass bänka utan att lyfta på rumpan, så att du har ett separat pers i den typen av bänk? Eller att värma upp med strikt bänk ibland innan du kör tyngre ostrikt?
Ett bra exempel på när jag tycker att det är befogat att ändra i sin träning är som fallet med mitt marklyft för 1 1/2 månad sen. Jag noterade där en nedåtgående trend under några pass, och denna dal nådde sin kulmen (sjukt uttryck) när jag bommade 272,5 den 11:e mars. Kenneth var där och frågade: "- Men hur går det med tvåorna då?". Jag sa att jag med väldigt få undantag i princip bara hade kört ettor i mark det senaste halvåret eftersom jag fram tills dess hade svarat väldigt bra på det.
"- Ja, men på tvåorna kan du sega på ett helt annat sätt än på ettorna", sa han, "och på det sättet få mer träning. Och när du gör 2/260+ så kommer 72, 75 och 80".
"- Okej, då gör jag så! 2/255-250 nästa pass då eller?"
"- Ja, det blir bra."

Det tog tre pass med maxtvåor innan 272,5 gick upp lätt två veckor senare. Där är ett typiskt exempel på när synpunkter utifrån är ovärderliga! Jag är inte alls främmande för dem (även om jag är jävligt envis med att göra på mitt eget sätt), men jag anser att det måste finnas anledning att ta till sig dem innan man gör det.

Arvid

Inläggav Arvid » sön 28 apr 2013, 18:19

280413

Utvilad söndagsbänk med David
/60-100-120
1/140-152,5
1/163,5 PB Fucking kissar upp den!!! :mrgreen:
1/165 PB YEAH BUDDY!!! :D :D :D
1/180medhjälp
8/130 PB
7+6+6+5+5+5/130
16/100

Kv 91,1

BOOOM! :D Där kom belöningen och superkompensationen efter bänknötande varje dag i tre veckor!! :D 163,5-lyftet är lätt det bästa jag gjort, kändes fruktansvärt stabilt på bänken och det var som att pressa genom smör typ. David sa att jag hade 5kg till, vet inte om det var så mycket, men 67,5 borde ha gått upp där. Höjde sen till 65 och det gick det med även om explosiviteten hade dött lite efter 63,5. 165 @ 91,1BW innebär 1,81 x kv och första gången över 1,8!! Mot 2 x kv!!!! Sen gick jag upp och kände på 180 också, bad David att få sänka den själv och sen hjälpa mig så lite som möjligt på uppvägen. Det blev en riktigt jävla ****tung rep, säkert sex-sju sekunder koncentrisk fas. Gött! Bra att få känna på lite vikter och tappa respekten. Repspers igen på 130 sen och lite nödvändiga arbetsset efter det.

Ett kanonpass! :D Fan vad glad jag är nu! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke » sön 28 apr 2013, 18:37

Härligt hörru, grattis på dig! Din träning har helt klart gett framgång. Imponerande siffror.

Arvid

Inläggav Arvid » sön 28 apr 2013, 18:46

Tack hörru! :D Jag tror på mängd! :)

Dagens middag på tal om det; 1kg kyckling, 250g ris okokt vikt, sås och 1 liter mjölk. Brukar lägga det mesta av kolhydrat- och energiintaget efter träning, har fått bäst gensvar på det.

Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke » sön 28 apr 2013, 18:53

Japp, instämmer. Det är till och med någon som har namngett det: "Carb Back Loading". Fungerar lysande.

Arvid

Inläggav Arvid » sön 28 apr 2013, 18:57

Det är det säkert :) Berkhan har väl kört det konceptet ett antal år också om jag inte missminner mig. Särskilt gött är det att kombinera med högvolym böj. Med lite tur känns det som man går runt med en böjdräkt dagen efter :D

Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke » sön 28 apr 2013, 19:45

Jovars, Berkhan äter så, men han har inte gett ut några detaljer publikt om hur man ska fördela maten. CBL-boken går igenom just varför du skall äta huvuddelen av kolhydraterna på kvällen.

Mmmhm, högvolym böj. Smaskens!

Användarvisningsbild
Karlos

Inläggav Karlos » sön 28 apr 2013, 21:46

Fan, du är ju nästan stark i överkroppen nu!

Återgå till "Träningsjournaler"