Segertåget!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Segertåget!

Inläggav Micke » ons 25 apr 2018, 09:28

Att kunna ta i är en teknisk färdighet, som många andra. Helt klart något att fortsätta nöta. Vad tror/tycker du är enklast att öva att ta i på? Exempel: A. 80x1-2, eller B. 75x2-3, eller C. spelar ingen roll?

Bra att benpressen fungerade som jag hade gissat. Jag tror att du nu när du har gjort pausmark och benpress ihop bättre nu än tidigare förstår hur benpressen kan fungera som assistans, d v s att du kan träna marklyft i benpressen. Stämmer det?

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget!

Inläggav Johanna » ons 25 apr 2018, 09:35

Att kunna ta i är en teknisk färdighet, som många andra. Helt klart något att fortsätta nöta. Vad tror/tycker du är enklast att öva att ta i på? Exempel: A. 80x1-2, eller B. 75x2-3, eller C. spelar ingen roll?

Bra att benpressen fungerade som jag hade gissat. Jag tror att du nu när du har gjort pausmark och benpress ihop bättre nu än tidigare förstår hur benpressen kan fungera som assistans, d v s att du kan träna marklyft i benpressen. Stämmer det?
Jag tror inte vikten spelar någon roll, så länge som jag har tillräckligt med uppvärmningsset innan. Hur många av de jag behöver kan variera lite från pass till pass, så sätt vad du tror blir bra (något som senaste passet , dvs. 40x5, 50x3, 55x2 57.5x2, 60x2, 70x2 är en bra utgångspunkt) och så får jag korrigera lite efter dagsform om så behövs.

Stämmer!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Segertåget!

Inläggav Micke » ons 25 apr 2018, 09:43

Att kunna ta i är en teknisk färdighet, som många andra. Helt klart något att fortsätta nöta. Vad tror/tycker du är enklast att öva att ta i på? Exempel: A. 80x1-2, eller B. 75x2-3, eller C. spelar ingen roll?

Bra att benpressen fungerade som jag hade gissat. Jag tror att du nu när du har gjort pausmark och benpress ihop bättre nu än tidigare förstår hur benpressen kan fungera som assistans, d v s att du kan träna marklyft i benpressen. Stämmer det?
Jag tror inte vikten spelar någon roll, så länge som jag har tillräckligt med uppvärmningsset innan.
Allting över 70 kg räcker för övning? Eller någon annan gräns?

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget!

Inläggav Johanna » ons 25 apr 2018, 09:54

Att kunna ta i är en teknisk färdighet, som många andra. Helt klart något att fortsätta nöta. Vad tror/tycker du är enklast att öva att ta i på? Exempel: A. 80x1-2, eller B. 75x2-3, eller C. spelar ingen roll?

Bra att benpressen fungerade som jag hade gissat. Jag tror att du nu när du har gjort pausmark och benpress ihop bättre nu än tidigare förstår hur benpressen kan fungera som assistans, d v s att du kan träna marklyft i benpressen. Stämmer det?
Jag tror inte vikten spelar någon roll, så länge som jag har tillräckligt med uppvärmningsset innan.
Allting över 70 kg räcker för övning? Eller någon annan gräns?
Just nu räcker allt över 70 kg som övning! Jag återkopplar när det börjar kännas för lätt. :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

#projectupgradebyMicke

Inläggav Johanna » fre 27 apr 2018, 09:43

26/4

fm.

negativa RH, totalt 7 reps under jobbdagen
RH med gommipand, totalt 8 reps under jobbdagen


enbensmark 5x3
Knäböj (fram (utan bälte))
40x5
45x5
50x3
55x3
60x3
Knäböj (hög stång (bälte))
40x5
50x5
55x3
60x3x2
70x2
75x3x5

Idag mycket fokus på att ta i maximalt under lyften. Det kändes bra! Liksom förra passet så känns det som att jag kan ta i mer och mer ju längre jag håller på. Inte för att jag inte försöker ta i allt jag kan i början, utan för att kroppen successivt fattar att den kan ta i mer. Häftig känsla! Knäna vobblar inåt en del, behöver fortsätta jobbas på. I slutet på arbetsseten fick jag påminnelse om att tänka att jag ska hoppa med stången, hela vägen från bottenläget upp tills att lyftet är klart och förbi det, så att stången ska lyfta från axlarna. Känsla ska vara att kraften inte behöver stanna någonstans. Svårt att få till, men spontant positiv känsla. Värt att fortsätta med nästa pass!

Intressant sak är att min högra häl släpper lite från golvet i bottenläget på böjen. Det sker någon liten lustig vobblande rörelse i vristen, ungefär samtidigt som höger knä går inåt. Gissningsvis beror hällyftet på otillräcklig rörlighet i ljumsken, och om jag kan få ordning på den så kommer även hälen stanna i marken. Troligen påverkar att jag haft inklämning i höger höft.

em.
tryndrag 15x2
Bänkpress (FU, lill, stopp)
30x5
40x4
45x4
50x3x6
hängande rodd 8x3
franskpress, lätt 10x3
rygglyft, 1s paus i toppen 10x2

Marklyft (paussumo (5mm, 2s))
60x5
70x5
75x5
80x4
85x2
Marklyft (semisumo)
90x2
95x2x4
kabelgenomdrag 15x2
latsdrag x20, x15x2

Bänken väldigt odramatisk, betades av på ca 20 min. Kändes starkt och stabilt. Pausmarken har jag förbättrat mycket de senaste passen - nu kan jag (i de allra flesta repetitioner) kontrollera kraften och stanna precis ovanför golvet och känner att jag liksom hittar rätt med "gaspedalen" för hur mycket jag ska ta i. Tanken med dagens mark efter pausmarken var att jag skulle ta med mig känslan från pausmarken och göra precis samma sak i vanlig mark... fast utan paus! :) Det var lite knepigt. Det tar lite tid för mig att känna att jag har samma kontroll och känsla som i pausmarken, eftersom jag i pausmark automatiskt får ett par sekunder till på mig att "känna in" vad jag gör.

Lyften kändes väldigt kontrollerade och smidiga! Igår uttryckte jag det som "Det känns som jag inte behöver ta i så mycket som jag gör" och efter lite mer reflektion kring den känslan, så kan jag förtydliga det till att trots att det känns som att jag tar i väldigt mycket, men lyftet känns inte ansträngande. Det känns som att jag kan rikta kraften mer till att... bara lyfta. Skitsvårt att förklara! Det kändes bra i alla fall.

Jämförde detta passets filmer med de senaste lyften på 95 - tycker att det ser mer kontrollerat och lättare ut idag. Bra pass! Mycket nöjd. Fortsätta nöta på det här och få in samma "hopp"-höftdriv som i böjen. :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

#projectupgradebyMicke

Inläggav Johanna » mån 30 apr 2018, 20:52

30/4

klotsving 20x10, 32x10
Knäböj (hög stång (bälte))
40x5
50x2
55x2
60x3
65x4
75x3x2
80x1x3
77,5x3x3

tryndrag 15x2
Bänkpress (pekfinger, stopp)
30x4
40x3
45x5
50x3
55x2
60x2
65x2x2 (<--- repsPB!)
62,5x2
60x2x2
57,5x3x2
omvända hantelflugor 15x3
tricepsrep 20x2

Marklyft (paussumo (5mm, 2s))
60x5
75x5
85x2x2
90x1x2
95x1
Marklyft (semisumo)
95x2x2
100x2 (<--- repsPB!)
105x2 (<--- repsPB!)
sittande rodd 15x2
höftlyft 20x2
raka marklyft 10x2

Efter strapatser på hojkurs i Kinnekulle fanns det inte så himla mycket (läs: inte någon alls) ork kvar i kroppen, så passet som skulle gjorts på söndag blev ett måndagspass. Jag är faktiskt riktigt nöjd med hela passet. Fick till böjen bra med kraftfullt driv genom hela rörelsen. Att tänka att jag i princip skulle hoppa med stången gjorde väldigt mycket för att utveckla kraft genom hela lyftet och inte stanna kraften när jag tänker att lyftet är klart. Finns såklart alltid att jobba med att förbättra, knäna är fortfarande fladdriga och jag är lite ojämn i fart ner på vissa repetitioner, men allt som allt bra knäböj.

I bänken kände jag mig riktigt stark, sen gjorde jag en riktigt mjäkig nedtagning på första repetitionen på 65 kg och kände inte alls jag fick ut det jag ville ur det setet. Vila och tog revansch med råge i extrasetet därpå, riktigt fin fart på första repetitionen ffa! Lite vingligt på vägen ner, men i stort bra där med.

Paussumon kändes också bra, mycket bättre pejl på hur jag ska få loss stången med benen nu istället för att börja att lyfta med ryggen. Kände mig konpakt och stark genom alla lyften, började bli lite trött runt 90-kgslyften, men gick bra ändå (något trög etta på 95x1 i paussumo). Tvåorna i vanlig sumomark lossnade riktigt fint, passade på att slå repsPB två ggr där! Nöjd med farten och hur 105 kg kändes - arbetssamt, men inte särskilt tungt.

Idag kändes det som att det hade lossnat lite i alla lyften. Himla skoj! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: #projectupgradebyMicke

Inläggav Johanna » ons 02 maj 2018, 09:41

1/5

enbensmark 10x2
kabelgenomdrag 15x2
Knäböj (hög stång (bälte))
50x5
60x5
70x3x2
80x1x2
90x1
87,5x1
85x1
82,5x2
75x5

tryndrag x20, x15
Bänkpress (pekfinger, långt stopp)
45x5
50x4
57,5x3x5

hängande rodd 10x3
hängande benlyft 5x4
Marklyft (paussumo (bälte, 5mm, 2s))
60x5
70x3
80x3
90x3x2
Marklyft (semisumo (bälte))
100x3x5
rygglyft x10, +10kgx10, +15kgx10

Pass på pass! Efter en fantastisk förmiddag med elcrosshojkörning i födelsedagspresent stoppade jag i mig lite mat och gick iväg för att avverka dagens pass. Märks tydligt i kroppen att jag gick ganska tungt igår, inte alls samma fjong i kroppen som igår. Överlag kändes böjen bra, ordentligt arbetssamt men bra teknik på lyften generellt. Behöver fortsätta fokusera på explosiviteten ur botten och verkligen driva på med höften genom hela resten av lyftet samt att hålla knäna på plats. Gjorde en stadig etta på 90, jobbig men inte maxtung på långa vägar. Känns extra fint iom tröttheten från gårdagen. Sist jag gjorde en etta på 90 (som inte var på tävling) var tydligen typ ett halvår sen (5/11) och då hade jag även knävärmare på mig. Känns positivt. :)

Bänken var arbetssamt, kändes att jag bänkat tungt igår. Inget att säga mer om den.
I marken fick jag addera bälte! Det gjorde en himla skillnad, såpass mycket att jag under toppseten till och med blev illamående av allt tryck i huvudet. ^__^ Bara ovana, det lär ge sig när jag har ett par pass i bagaget. I marken vill jag ha bältet på samma ställe som böjen, och ett snäpp lösare för att kunna få in ordentligt med luft och trycka emot. Generellt bra i pausmarken, betydligt lättare där med bälte. I treorna på 100 lite blandad kompott. Överlag är de första två OK, men den tredje repetitionen startar jag med ryggen istället för benen och då driftar stången iväg från kroppen. Var troligtvis ett resultat av att jag var ganska trött, då vill jag fuska förbi att använda benen. Behöver träna mer på att pressa ifrån med benen i starten, låta det ta tid även om jag är trött och inte tillåta mig att ta genvägen med att starta lyftet med ryggen.
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Segertåget!

Inläggav Micke » ons 02 maj 2018, 10:04

Du håller knäna på toppseten bättre än tidigare. God förbättring.

I dina marklyft stannar du ibland upp halvvägs till knäna. Verkar som att du inte tar i max genom hela lyftet, utan när du fått loss den från marken, så drar du inte lika kraftfullt längre.

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget!

Inläggav Johanna » lör 05 maj 2018, 20:26

5/5

hängande benlyft 10x2
enbensmark 5x3
Knäböj (hög stång (bälte))
50x5
60x4
70x3
80x2
85x2

tryndrag 20x2
Bänkpress (pekfinger, stopp)
50x1
55x1
60x2x3

latsdrag x10
benpress x10
Marklyft (semisumo (bälte))
60x5
70x4
80x3
90x2x2
100x1x2
102,5x1x2
105x1x2
107,5x1x2

hängande rodd 10x2
tricepsrep 20x2
klotsving, 16 kg x20x2

Förhållandevis kort pass, utom marken som drog ut på tiden eftersom jag såg till att vila ordentligt mellan seten.

Hade problem med att hålla knäna idag i böjen, kändes ovanligt vobbligt och därmed också lite tyngre. Bra tryck i avslutningen på böjen. Kändes helt OK. Ett böjdas som inte gick fantastiskt eller superdåligt. Bänken var odramatisk, la mig för nära racken ngt set och lyckades slå i stången på nervägen. Det störde lite, men påverkade inte jobbigheten särskilt mycket.

Marken var superlätt upp till 102,5, sen blir det markant tyngre vid 107,5. Jag lyckas inte hålla ryggpositionen, utan hamnar i ett rundat läge. Jag kan hålla en precis rak rygg på lättare vikter, men jag har inga marginaler att spela på. Det gör att jag antingen går från precis rak rygg till rundad rygg på tyngre vikter, eller så startar jag med rundad rygg, oavsett vikt. Förmodligen något som är stelt. Ska mig en funderare till nästa vecka och komma på något smart för att kunna jobba på det (bortsett från att inte göra det, helt enkelt.). En positiv sak var att jag faktiskt tryckte loss stången med benen idag och inte fuskade upp den med ryggen.
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Segertåget!

Inläggav Micke » lör 05 maj 2018, 20:45

Håller med om knäböj och bänkpress.

I marklyftet, för att uttrycka det du skrev något annorlunda, är det bättre (även om det inte är bra) att börja med något rundad rygg och behålla den, än att vara rak i början och sedan böja på den. I det första fallet ser vi att du kan hålla åtminstone en mindre bra position. I det andra fallet är risken större, tror jag, att det blir mer böjning.
Dock skall det inte vara någon böjning på ryggen på de vikterna. Upp till 90-95% ska det se bra ut, så det är bara att klura vidare.

Verkar nästan som att böjen går bra på markens bekostnad, även om jag tror att du har kapacitet att göra båda rätt på de här vikterna. Kanske ovana vid den högre belastningen. Har stegrat vikterna ganska mycket på sistone.


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster