Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 07 jul 2016, 15:06

vecka 27 måndag 4 juli 2016 +18C mulet

Crossfit

uppvärmning med airbike, mobilitetsövningar

Frontböj eller Overhead Squat (5,3,2,1,1,1,1@50,60,70,80,90,95 sen Gå för PB´t)
OH-squat
30kg*10 8 set

Metcon - "Cindy fun", 10 varv (max tid 10min), 8 varv + 5 reps
5 Pull ups (skalat till ringrodd)
10 Push ups
15 Air squat

KB-carry

cykel 25km

Sammanfattning
Ryggen kändes fortfarande av lite så de blev bara lätta OH-squat i dag. Borde nog inte köra armhävningar så mycket mer stor belastning på magen kände jag.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 07 jul 2016, 15:11

vecka 27 tisdag 5 juli 2016 +18C mulet

Crossfit

uppvärmning, mobilitetsövningar

A.1: Shoulder Press (5,3,2,1,1,1,1@50,60,70,80,90,95 sen Gå för PB´t)
varva med
A.2: Pull-ups (4*Max / skala med ditt trappsteg )
Strikta pressar
31kg*7 8 set
varvat med ringrodd

Metcon "Ladder madness", AMRAP 8min: 8 varv + 5 reps
1,2,3,4,5,6,7,8,10
Power cleans 60/40 (30kg)
10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Laterala burpees over bar

cykel 20km

Sammanfattning
Inga maxprestationer i strikta pressar i dag men sätter ett reps-PB iaf :D

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 07 jul 2016, 15:37

vecka 27 onsdag 6 juli 2016 +20C mulet/sol

Träningsfri dag

cykel 20km

Sammanfattning
Ingen träning i dag, går på massage på kvällen. Sträckningen i ryggen har gått över men känner mer och mer att den växande magen gör att ländryggen blir extremt trött numera. Ingen smärta men känslan varje kväll när jag skall gå och lägga mig är att jag tränat riktigt tunga marklyft på gränsen till utmattning ungefär 10*10 så tungt de bara går. Så mitt tips till blivande mammor är att se till att träna bålen ordetligt INNAN ni planerar att bli gravida :P

Detta trots att vågen nu i vecka 30 visar rimliga +7,4kg. Just nu känns de tack och lov med tanke på ryggproblemen inte heller som att de kommer öka för fort heller då den krympande magsäcken gör att jag blir extremt illamående av att äta större portioner. Samma symptom som gastric-bypass opererade patienter som få dumping om de äter för mycket. Urk alltså men peppar peppar ingen foglossning än vilket innebär att jag kan fortsätta träna på :D

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 08 jul 2016, 09:35

vecka 27 torsdag 7 juli 2016 +19C sol

Crossfit

uppvärmning med roddmaskin, mobilitetsövningar

A.1: Barbell Row (1 set maxreps på 50% av din 1RM Deadlift ) supersettat med
A.2: Handstand Push-ups (Max / skala med ditt trappsteg )
Skivstångsrodd 40kg*8 8 set
pikade armhävningar (axelpressar)

Metcon - "Strong and Stable", 3 varv: 1min arbete på varje station, 10s för byte av station
1. Sled row
2. Prowler push
3. Enarms farmers
4. Sandbag bear hug squat
5. 200m Run (bytt till roddmaskin)

cykel 20km

Sammanfattning
Välbehövlig ryggträning i dag, körde lite lättare och lite fler reps som vanligt numera. Behöver definitivt bli starkare i ryggen :P

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 08 jul 2016, 09:54

vecka 27 fredag 8 juli 2016 +19C mulet

Crossfit

uppvärmning, mobilitetsövningar

Fit: Rumänska Marklyft (8,6,4,8,6,4@60,70,80,70,80,90% )
Perf: Deadlift (5,3,2,1,1,1,1@50,60,70,80,90,95 sen Gå för PB´t)
rumänska mark
60kg*8 2 set
65kg*8 6 set
+ 2 set sumomark

Metcon - "Bergeron Beep Test" AMRAP OTM 10min: (5 varv + 16reps)
7 Thrusters 35/25 (20kg)
7 Pull-Ups (ringrodd)
7 Burpees (dips på box)

ryggresningar
dips på paralettes

cykel 20km

Sammanfattning
Lättare vikter i maken i dag med fokus på kontakt. Känner mig rätt sliten från gårdagens pass med strongmanövningar, blir vila i morgon.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 28 jul 2016, 09:00

vecka 27-30 lördag 9 juli - torsdag 28 juli 2016 mestadels soligt och varmt

Gymträning 3-4pass/vecka, fokus ben och ländrygg
Aktivitetsarmbandet visar ca 11000 steg/dag

Sammanfattning
Inte blivit mycket uppdaterat här och heller inte särskillt mycket tränat på sistone. Höger hand är gipsad då jag har råkat ut för Morbus de Quervain http://www.handcenter.se/mb-de-quervain/ vilket i princip innebär att jag inte kan träna överkroppen alls, oerhört frustrerande :(

Ryggen är tack och lov bra igen. Vecka 33 nu lite mindre än 8 veckor kvar alltså till beräknad BF och har nu ökat ca +7,5kg. Misstänker att jag tappat en del muskler då jag inte kunnat träna ordentligt på ett tag, äter som en väldigt aktiv vuxen man och ändå stått i princip still i vikt senaste 2 månaderna. Svaret på frågan är säkert också en väldigt aktiv 2kg krabat i magen som verkar träna för mig med :D

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tis 02 aug 2016, 09:13

vecka 31 tisdag 2 aug 2016 skurar och soligt

cykel
Boxsteps
goodmornings
gummibandsövningar
ryggresningar

Sammanfattning
Inte mycket jag kan träna nu och trötthetskänslan i ländryggen är tillbaka så fort jag tränar ryggen. Att helt sluta träna ryggen nu är inget alternativ, då blir de troligtvis bara ändå värre. I dag var första gången jag kände att det till och med var svårt att böja sig ner för att magen tar emot, det har skett en rejäl tillväxtspurt senaste veckan.

Ytterligare en vecka räknas ner i dag 7 veckor kvar och +8kg nu. Klarat mig länge utan större krämpor men nu verkar de komma. Ny tid för att kolla handen på torsdag men har inga större förhoppningar om att de är bra än på ett tag. Känslan i ryggen som gör det svårt att till och med sitta på en kontorsstol. Första förvärkarna har börjat komma sporadiskt och kan inte längre gå särskillt långt från en toalett. Något som givetvis stör nattsömnen att behöva gå upp flera gånger per natt. När jag väl sedan försöker somna om så sitter en 6-7cm fot under revbenen eller i sidan. Försöker putta in den lätt. Det dröjer några sekunder sedan är den tillbaka i sidan än hårdare på samma ställe, stark liten krabat :shock: :D

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tis 09 aug 2016, 12:28

vecka 32 måndag 8 aug 2016 skurar och soligt

6min trappmaskin
6 set*max 80kg Benpres
6 set 25kg*9 Benspark
6 set 15kg*max vadpress
6 set stående lårcurlmaskin
3 set utsida lår maskin
liggande höftlyft

cykel 20km

Sammanfattning
Inte mycket jag kunde träna i crossfitboxen höggravid med ena handen gipsad så jag har fryst mitt kort där. Andra gymkortet har gått ut.
Bara 6 veckor kvar men att sluta träna helt bara för att jag inte kan lyfta en skivstång är inget alternativ så nu blir det maskinparken på gym. Försöker hålla styrkan och konditionen uppe så gått det går för att orka med sista biten och kunna återhämta mig snabbare efter barnet är fött. Vikten ligger nu på 75kg alltså +8,4kg och vilopulsen har ökat rejält senaste veckan. Vilopulsen ligger nu på 73bpm och det mesta börjar gå tungt.

Knappt något gym där man kan frysa kortet och närmsta gymmet där det gick att köpa kort för enstaka månader/klippkort till rimligt pris är Exhale gym så numera tränar jag blande de stora grabbarna och tjejerna :shock: Mycket bra maskiner men iprincip alla lastas med fria vikter i stället för viktmagasin. Lite stökigt med den gipsade armen men det funkar. Större hantlar och tyngre färdigpreppade skivstänger än på andra gym men förvånandsvärt lite böjrack och skivstänger. Spelar inte så stor roll eftersom jag inte kan nyttja dem ändå.

Förmodligen en tämligen udda syn mitt bland Göteborgs största bodybuilders :P Känner mig förvånandsvärt hemma på Exhale ändå, tränade hela gymnasietiden på ett liknande gym även om det var nästan 20 år sedan nu.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 12 aug 2016, 09:09

vecka 32 fredag 12 aug 2016 mulet 15C

trappmaskin
latsdrag i maskin
baksida axlar i maskin
pecdec
axelflies i maskin
+ några maskiner till (bröst/rygg)
liggande höftlyft

cykel 16km

Sammanfattning
Veckans 4:e pass och första morgonträningen på mer än en vecka. Helt själv på gymmet denna morgon men kvällspassen har varit desto mer berikande på besök i denna subkultur som bodybuildingen är. Verkar pågå diet och träning för fullt inför årets junior/veteran SM i september i Alingsås och senior SM i bodybuilding i oktober i Västerås. Poseringsträningen är i full gång mitt inne i gymmet i minimala poseringskalsonger/bikini och det lyfts vikter som aldrig förr trots att energin troligtvis inte är på topp under pågående tävlingsdieter.

För egen del går träningen tyngre för varje dag. Jag blir mer och mer övertygad om att smärtan i ländryggen är relaterat till foglossning som ger symptom mest i ländryggen. Träningen går tungt men försöker hålla styrkan och konditionen uppe så gott det går. Vilopulsen är nu uppe i 75bpm och magen är i vägen så gott som hela tiden. Vågar inte tänka på hur tungt det hade varit om jag inte tränat alls innan jag blev gravid eller om jag ägnat senaste månaderna åt att ligga på sofflocket och äta kexchoklad :o :shock:
Att vara höggravid är helt klart den största fysiska utmaningen jag utsatt min kropp för hittills men nedräkningen tickar nedåt, "bara" 40 dagar kvar nu :D

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 26 aug 2016, 12:54

vecka 32 fredag 25 aug 2016 sol 19C

trappmaskin
benspark
sittande vadpress
stående lårcurl
pecdec
axel flies i maskin
tricepspress i kabel

cykel 16km

Sammanfattning
Smärtan i ländryggen är periodvis borta igen, befrielse.Vilopulsen uppe i 77bpm och flåsar för minsta lilla ansträngning. Inte konstigt med tanke på att jag nu gått upp nästan 9 kilo och bär på en knappt 3kg tung bebis i magen :P

Tröttheten och illamåendet är tillbaka igen som de var första tre månaderna. Likaså val av mat där jag har väldigt svårt för att äta fet mat. Lättsmälta kolhydrater är mer eller mindre de enda jag kan äta utan att må allt för illa så vitt ris i någon form äts så gott som dagligen. Favoriten sedan några veckor är risgrynsgröt med keso och bär.

Höger armen har fortfarande gipsskena men händerna börjar svullna nu så de dröjer nog inte många veckor till innan de inte går att
ta av den. Tur att handen börjar bli lite bättre. Inte långt kvar nu, redan vecka 37, bara 26 dagar kvar till BF. Således allt mellan 4 dagar och max 6 veckor kvar :D


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster