hästjournal

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Bella
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 03 okt 2013, 20:13

hästjournal

Inläggav Bella » sön 24 apr 2016, 08:55

Övervägt att börja skriva här ett tag. Har bara använt instagram för att journalföra träningen senaste tre åren, men det ger ju ingen helhetsbild. Och skriver jag någon annanstans på mobil eller dator så försvinner det alltid efter ett tag...... och ibland frågar Arvid "Hur har du tränat nu, som gjorde att det här passet blev så bra?" varpå jag aldrig har någon aning ... så.. ok. Med risk för att även detta försök blir sporadiskt och oseriöst, here goes..

Lite siffror att förhålla sig till just nu
PB träning: Böj 190 (12e april -16), bänk 100 (16e feb -16), mark 210 (19e april -16)
PB tävling (mars 2016): 187,5-97,5-195 - 480 tot


igår:
kv 75kg (Ligger normalt runt 72,5 så detta är lite för högt tycker jag. Kan iofs bero på all hamburgare med tryffelsalami som åts till middag kvällen innan... men har gainat några stadiga kilon denna toppning så kommer börja försöka dra ner mig lite nu för att slippa stress och ångest inför invägning i juni. Har testat att dra ner mig sista veckorna innan tävling några gånger förut och kommit fram till att det passar mig bättre (mentalt) att vara stabil på 72 någon månad innan.

Bänk. (Just nu har jag problem med rövlyft på tunga vikter så det kommer skrivas en del om det tills problemet är avklarat.)
Uppvärm stång, fyra 50, etta 60, etta 70, etta 80, etta 90
Topp blev två ettor på 100, båda med rövlyft (men iallafall PB i minsta rövlyft på 100. Och PB i ettor på 100!)
Därefter ett försök på 95x3, blev en tvåa, fast med rumpan i bänken iallafall.
Därefter 90x4, rumpan i bänken där också.
Och till sist 85x6, bara rövlyft på sista.

Sen sprang jag två varv runt slottskogsvallen och det var hemskt, men kommer göras två gånger i veckan från och med nu för konditionen är katastrof.
Senast redigerad av 1 Bella, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Bella
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 03 okt 2013, 20:13

Re: hästjournal

Inläggav Bella » sön 24 apr 2016, 09:12

ps om nån har några tips på vad som är bra och dåligt att ha med i en träningsjournal så kan ni ju säga till :?

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: hästjournal

Inläggav Micke » sön 24 apr 2016, 09:22

Wohoo! En journal! Kul.

Jag tycker om att skriva journal på det formatet jag själv skriver den: övning/vikt/reps/set först, därefter reflektioner. Då blir det enkelt att följa både vikter samt mina tankar kring. Ibland skriver jag ned om jag varit sjuk innan eller liknande.
Exakt format med fetstil, stjärna-för-lista o s v är mindre viktigt.

Pelle
Inlägg: 882
Blev medlem: sön 24 jan 2016, 18:06

Re: hästjournal

Inläggav Pelle » sön 24 apr 2016, 12:51

ps om nån har några tips på vad som är bra och dåligt att ha med i en träningsjournal så kan ni ju säga till :?
För din egen del är det väl viktigast att du skriver de lyft du gör samt ev hur de kändes, på ett sätt som är lättläst för dig, när du backtrackar.

För vår del är det kul oavsett, att ta del av upplägget hos någon som bevisligen är rejält framgångsrik!
/P

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: hästjournal

Inläggav Johanna » sön 24 apr 2016, 14:04

ps om nån har några tips på vad som är bra och dåligt att ha med i en träningsjournal så kan ni ju säga till :?
Jag gillar formatet passet i vikter först, kommentar om passet sen. Eventuellt någon kortare kommentar invid ett lyft/set om det är ngt speciellt med det (typ PB, felklovat). Tycker det är viktigt att skriva upp om jag gör förändringar i teknik eller sådant, så jag kan gå tillbaka och kika på vad jag gjort och hur/om det påverkat träningen. Och kul med journal! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Bella
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 03 okt 2013, 20:13

Re: hästjournal

Inläggav Bella » sön 24 apr 2016, 14:37

Tack hörni !

Kommer antagligen skriva lite hejkon bacon tills jag kommit in i det.
Ska försöka lägga upp lite filmer för det tycker jag nog är mest intressant.


Lite butter idag pga pollen, diet och slitet nervsystem. Hade tänkt vila cause I really need it men, ja, ni vet hur det blir.. Dagens vallenbesök kan iofs knappast räknas som träning.

Bänk typ 60x10, 50x5 50x5 50x5 eller nåt.
Flyes två set innan jag kom på att jag får ont i axeln av flyes.
Spännisbilder och axelrotationer.
Min nya favvo-magövning: att bli sjussad hem på cykeln av Arvid. (En statisk crunch som bränner gött.)

Användarvisningsbild
Karlos
Inlägg: 2423
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 07:18

Re: hästjournal

Inläggav Karlos » sön 24 apr 2016, 18:00

Äntligen! Fett sköj att du skriver. Tror många på GKK är intresserade av vad du själv har för tankar om din träning, övrigt med formalia etc. är ointressant.

Användarvisningsbild
Bella
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 03 okt 2013, 20:13

Re: hästjournal

Inläggav Bella » sön 24 apr 2016, 19:32

Tack Kalle!
Ångrar lite att jag inte började tidigare. Bättre sent än aldrig I guess...

Rebecca
Inlägg: 182
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 16:24

Re: hästjournal

Inläggav Rebecca » sön 24 apr 2016, 20:00

Hur funkar det när vi ska köra din nya favoritövning när man åker bakpå cykeln? Ska vi turas om att låta Arvid skjutsa oss några varv runt Vallen? :D

Henke
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 09:25

Re: hästjournal

Inläggav Henke » sön 24 apr 2016, 21:27

Jättekul!


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster