Segertåget!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget

Inläggav Johanna » mån 15 apr 2013, 21:06

Armhävningstortyr!!! :mrgreen:

Bra kört idag!
Minst sagt! Satt och funderade på bussen hem vad jag ska åtgälda din tjänst med... ska plocka fram försäsongsfasonerna från handbollen tror jag. ;)
Bra kört själv, tack för all pepp och coaching, guld värt! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget

Inläggav Johanna » mån 15 apr 2013, 21:25

15/4

Hemma! Egentligen jobbade jag till kl. 19 och skulle fått köra på Spårtlajf, men när det blev en lucka vid 15 såg jag min chans, gick tidigare till min sista brukare och hetstvättade tvätt så jag kunde gå tidigare. Vallen! :D

Bänk:
20x5
30x5
40x3
50x1
55x1
57,5xF
57,5x1
50x4,5 (luftvänding på den första. Räknas inte!)
52,5x3x3

Kände mig stark i bänken idag. Valde efter inrådan av Jens att gå om 57 "om du vilar lite extra och taggar till ordentligt." Gick bra! Kändes tung och lite knölig, men den gick upp. Sista arbetssetet lite vingligt och varierande träffyta, men trots det OK.

Böj:
20x2x5
50x2x4
70x1
90x1 (lite grund)
95x1 (samma lika)
90x1
80x3x3

Har tydligen börjat fuska lite med djupet. La arbetsvikten på 80 och fokuserade på det. Inför sista setet fick jag tips av Oskar om att vinkla ut tårna lite mer och det kändes fint. Det här fortsätter vi med!

Mark:
60x3
80x1
100x1
115x1
110x2 + 100x2x2

Jag tror jag behöveer minska volymen på marklyftandet ännu mer - jag känner mig liksom aldrig riktigt fräsch när det kommer till att börja dra lite tyngre saker. Även trött i benen efter böjen. 115 var sisådär. Andra lyftet på 110 var det jag försökt jobba mig bort från, dvs. Jag rätade ut benen först och drog upp vikten med ryggen. Bleh. Sänkte och drog bättre (med benen!) på 100 istället.

Övrigt:
Jens helvetesövning för triceps
Latsdrag 23 kg 3x6
Yojstick 5 kg 3x15/sida
Ryggrens. sned 3x30
Mage sned på boll 3x30

Mina triceps är döda. Jag är skitslut. Tack Jens, Oskar och Mackan för pepp och coachning, guld värt!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Segertåget

Inläggav Halldin » mån 15 apr 2013, 21:39

Vilken tricepsövning är det, är det Karlosövningen med armhävningar i smithen?
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget

Inläggav Johanna » mån 15 apr 2013, 21:58

Vilken tricepsövning är det, är det Karlosövningen med armhävningar i smithen?
Kan vara! Man börjar med att göra smala armhävningar på en matta på golvet, sen när det inte går längre (typ tre armhävningar senare...) skakar man lite på armarna och göra samma lika,fast på stången i Smithen som är fasthakad längst ner... Och så upp med stången ett snäpp för varje gång du failar. Döden!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Segertåget

Inläggav Micke » mån 15 apr 2013, 22:01

Japps, Karlos tricepsmord.

Ryggrens? Det var en spännande övning. Är det med fjäll och allt?

Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Segertåget

Inläggav Matte » tis 16 apr 2013, 04:55

Tricepstrappan heter den övningen...

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget

Inläggav Johanna » tis 16 apr 2013, 07:09

Japps, Karlos tricepsmord.

Ryggrens? Det var en spännande övning. Är det med fjäll och allt?
Tricepstrappan heter den övningen...
Tricepstrappan? Pff. Då föredrar jag "Jens helvetesövning" eller "Karlos tricepsmord". Där får du ju i alla fall reda på vad övningen handlar om!

Ryggrens är en mycket avancerad, spännande och hemlig övning. Det är därför jag bara gör den kl. kvart i nio en måndag kväll när det bara är jag och två killar (som positionerat sig borta vid hantelracket och inte kan tjuvkika) kvar. Jag har hört att om man gör ryggrens med jämna mellanrum (optimalt intervall tyvärr okänt), så ökar man minst 20 kg i bänk, 50 i mark och 15 i böj, oavsett utgångläge. Och så får du ett ståtligt skägg ner till knäna och kan recitera Tomas Tranströmmers samlade verk baklänges. Jepp!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Marcus_H
Inlägg: 961
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 19:35

Re: Segertåget

Inläggav Marcus_H » tis 16 apr 2013, 10:24

Ryggrens är en mycket avancerad, spännande och hemlig övning. Det är därför jag bara gör den kl. kvart i nio en måndag kväll när det bara är jag och två killar (som positionerat sig borta vid hantelracket och inte kan tjuvkika) kvar. Jag har hört att om man gör ryggrens med jämna mellanrum (optimalt intervall tyvärr okänt), så ökar man minst 20 kg i bänk, 50 i mark och 15 i böj, oavsett utgångläge. Och så får du ett ståtligt skägg ner till knäna och kan recitera Tomas Tranströmmers samlade verk baklänges. Jepp!
...om man gör den fel får man bara lite hår i öronen och kan recitera delar av Tomas Quicks domstolshandlingar...

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget

Inläggav Johanna » tis 16 apr 2013, 21:31

Ryggrens är en mycket avancerad, spännande och hemlig övning. Det är därför jag bara gör den kl. kvart i nio en måndag kväll när det bara är jag och två killar (som positionerat sig borta vid hantelracket och inte kan tjuvkika) kvar. Jag har hört att om man gör ryggrens med jämna mellanrum (optimalt intervall tyvärr okänt), så ökar man minst 20 kg i bänk, 50 i mark och 15 i böj, oavsett utgångläge. Och så får du ett ståtligt skägg ner till knäna och kan recitera Tomas Tranströmmers samlade verk baklänges. Jepp!
...om man gör den fel får man bara lite hår i öronen och kan recitera delar av Tomas Quicks domstolshandlingar...
Precis! :D
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Segertåget

Inläggav Johanna » tis 16 apr 2013, 21:41

16/4

Böj:
20x2x5
40x2x5
60x2x1
80x1
90x0,5
70x3x6

Mest för trött i ryggen för att kunna få upp 90, det blir vingel-vingel och sen orkar jag inte trycka mig igenom sista halvan. Bra djup på alla arbetsseten!

Bänk:
20x5
30x5
40x3
50x1
55x1
50x4+47,5x2x4
Smalbänk: 40 kgx3x3

Helt OK bänk. Inget riktigt ka-pow, men säkra lyft och inget hystande uppåt med axlarna när det blev tungt. Smalbänken är fortfarande väldigt ovan och känns lite knölig - det blev lite bättre med att ha tummarna bakom stången istället för runt.

Övrigt:
Utfall, tom stång, 3x5/ben
Finnen x8+2x4
Skivstångskast, tom stång 3x8/sida
Yojstick, 5 kg, 3x15/sida
Latsdrag 23 kg 3x6
Mage sned boll 3x30
Ryggrensningar sneda x30

Phu. Tröttsamheter. Egentligen stod det marklyft på schemat också, men min rygg är för trött. Till och med ryggresningarna var en pina idag, så efter första setet la jag dem på hyllan också.

Efter träningen gick jag på återbesök till massaker-Patric och blev knådad och plågad. Ryggen fick lite lättsamt klappande och mår i skrivandet stund mycket bättre. Axlarna glada, ljumskarna under kontroll. Fortsatt löprehab, annan styrkerehab, bygga upp ryggen mer och mer och stretch på det. En mycket mindre trasig Johanna nu för tiden! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster