Överträning

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Karlos
Inlägg: 2423
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 07:18

Re: Överträning

Inläggav Karlos » lör 06 apr 2013, 18:50

Vad kör du med för utförande på de handstående? (pannan i golvet? handtagen vridna hur? vänd inåt eller utåt från väggen?) Ska nog börja köra dem igen, konstigt nog känner jag inget i axeln när pressen går över huvudet.

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » lör 06 apr 2013, 19:09

Vad kör du med för utförande på de handstående? (pannan i golvet? handtagen vridna hur? vänd inåt eller utåt från väggen?) Ska nog börja köra dem igen, konstigt nog känner jag inget i axeln när pressen går över huvudet.
Jag står med hälarna mot en glatt garderobsvägg (sockar på så att det glider bra), handtagen någon decimeter från väggen, pronerat grepp (handryggen vänd mot väggen), 48cm mellan händerna och sen pannan till golvet. Vikt hänger jag i rep runt midjan med lika mycket bakom som framför, d v s kör jag med 5kg extra har jag en 2,5a fram och en 2,5 bak.

Kan filma imorgon!

solkungen
Inlägg: 1844
Blev medlem: tis 25 okt 2011, 22:18

Re: Överträning

Inläggav solkungen » sön 07 apr 2013, 06:34

Mycket filmande nu :)

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » sön 07 apr 2013, 12:10

Mycket filmande nu :)
Någon måste ju steppa upp! :)

070413

Handstående vingelpress på bakishandtag
5/KV+5kg (98,1)
5/KV+7kg (100,1)
5x2/KV+5kg

Filmade topsetet:


Det här är mitt enda bänkkomplement av den enkla anledningen att det är den enda övning (förutom partiell bänk) som jag upplevt har en klart prestationshöjande effekt. Jag "kom på" (skulle bli förvånad om ingen gymnast har kört liknande) övningen för ca två år sedan. Jag gjorde en dag några set på förmiddagen innan bänkpressen på eftermiddagen och upptäckte att jag helt plötsligt kunde göra en trea på 110 istället för 105. Jag har upprepade gånger i perioder prövat att ta bort handstående press med resultatet att jag snabbt stagnerat i bänken, för att sedan öka igen när jag har lagt till den.

Det huvudsakliga syftet med övningen är att via förmiddags-/morgonpass potentiera bänken så att jag under huvudpasset på eftermiddag/kväll kan använda tyngre vikter där. Syftet är alltså detsamma som när jag kör morgonbänkpass. Skillnaden mellan de två är att bänken både sliter och bygger mer muskulärt, medan jag ser HP som en ren potentieringsövning. Visst bygger den lite axlar, armar och trapz, men det är som sagt inte därför jag kör den. Genom att det är en partiell rörelse kan man använda tyngre vikter, och genom att pressa över huvudet sparar man bröstmuskelfästena som brukar vara de som ger sig först i bänken. Jag gissar att jag skulle få en ännu bättre potentieringseffekt av partiell bänkpress på morgonen, men frågan är hur mycket mer det skulle slita - det viktiga är ju att kroppen håller på sikt.

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Överträning

Inläggav Halldin » sön 07 apr 2013, 12:29

Så ska det se ut!
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » sön 07 apr 2013, 12:40

Så ska det se ut!
:D

Just det. Glömde säga att jag letade hemma igår efter någon hård boll att foamrolla min muskelknuta på. Jag hittade ingen, så jag tog en potatis istället. :mrgreen: Men den veka jäveln blev ju helt mjuk efter några minuter!!! Vad fan är det för kvalitet på potatisar!? För att citera pappa Rudolf: "det är miljöpolitik". Ser fram emot att se frågan diskuteras under nästa partiledardebatt.

Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Överträning

Inläggav Matte » sön 07 apr 2013, 13:03

Du kan inte använda mjölpotatis...hitta en fastare sort så blir de bättre skall du se:-)

Nils.R
Inlägg: 682
Blev medlem: tis 24 jan 2012, 07:19

Re: Överträning

Inläggav Nils.R » sön 07 apr 2013, 13:06

Du kan inte använda mjölpotatis...hitta en fastare sort så blir de bättre skall du se:-)

Trodde din expertis var barnmat Matte

Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Överträning

Inläggav Matte » sön 07 apr 2013, 13:21

Nä Nisse potatismos går definitivt inte att foamrolla på...

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » sön 07 apr 2013, 13:53

Är det någon särskild sort du rekommenderar, Matte?


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster