Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Tisdag 27 augusti 2012: SL

Inläggav Micke » tis 28 aug 2012, 08:15

Planen idag är tung bänk och lättare annat.

Bänkpress (med stopp
* 60x5
* 80x3
* 100x2
* 120x1
* 130x1
* 140x1 @8,5(?)
* 147,5x1 @10 (PB)
* 120x2 @9

OK. Jag gjorde den med stopp och med rumpan i men jag tror att domare på en tävling hade haft något emot att jag var inne i ställningen och rotade med högerhanden och gjorde nå'n sorts paddelrörelse med stången. Upp kom den!

Efteråt blev jag lite disträ och tappade farten.

Knäböj
* 60x5
* 100x5

Marklyft
* 70x3
* 100x2

Resten av passet hjälpte jag till och visade lyftarteknik. Särskilt nöjd är jag med att jag fick D att förstå hur man skall göra för att dels töja, dels hitta ett djup (knäböj), så att man inte skadar sig och gradvis kommer längre ned.

Massage och @£#! axel
Efteråt till Patric för massage. Psoasmassage genom magen var en väldigt underlig känsla och han fick provat på några inhiberingstekniker som verkade fungera. Konstaterade att jag inte är särskilt spänd på baksida rygg och nacke, fortfarande väldigt spänd i biceps (fick en stretchövning), samt att stelheten i mina axlar kanske rentav är ett problem med ledkapseln. Gick på främre delts, som var något stela och kanske kan ge något.

Jag har fått massage där nu några gånger (med varierande grad av blåhet), där vi har arbetat på pec minor, lats, serratus anterior och även triceps, dvs hela paketet som drar ned axlarna/armarna. Vi har konstaterat att jag inte alls är särskilt spänd i pec minor, och betydligt mindre än många andra som har mycket bättre rörlighet än mig. Min inre och yttre rotation var godkända också (enligt Patric), men som jag påpekade för honom känns särskilt min inre rotation något begränsad och det ger ungefär samma problem. Samtidigt: när jag försöker töja inre rotation får jag mest ont i "benet". (Svårt att förklara, så det känns)

Det jag vill åstadkomma är streamline-position med armarna, men jag kommer inte tillräckligt långt bak utan att ta ut det i svank och/eller bröstrygg. Känslan är lite av att det är ben mot ben, särskilt om jag ligger ned på rygg och håller armarna bakom mig ovanför huvudet. Där svävar de bara i luften, ligger inte ned om ingen trycker ned dem. Samma sak när jag försöker göra "skin the cat", det tar liksom emot ben-mot-ben igen. Därför tänkte vi att det kanske är ledkapseln som är problematisk. Ska prova Mapas ligga-på-rygg-och-hantel-ovanför-som-pressar-ned. Några andra förslag?



Idag (dagen efter) vaknade jag med halsont. Morr.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Tisdag-torsdag 28-30 augusti 2012: SL

Inläggav Micke » tor 30 aug 2012, 19:10

Tisdag 28 augusti 2012: SL

Jäkla hals.

Böj
* 100x1
* 140x1

Bänk
* 80x1

Mark
* 100x1

Torsdag 30 augusti 2012: SL

Jäkla snörvel. Var hyfsat bra idag ändå.

Bäverpress (med kopp)
* 40x5
* 90x2
* 110x1
* 130x1
* 137,5x1 @9

Knäbröt
* 70x3
* 70x3
* 120x1
--bälte på--
* 150x1

Murkellyft
* 70x3
* 120x1
* 140x1

Alltid lite sådär meh veckan före tävling. Eller så borde jag ha haft tävlingen förra veckan? Två dagar kvar i alla fall, får se då vad som händer. Morgonvikt 94,1 kg.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » tor 30 aug 2012, 22:28

Glömde av en sak. Gjorde en hel del töjning & skumrullning på dagens pass. Kändes bra!

Väl hemma hade jag stelnat till. Rullade en smula till, därefter:



Behöver arbeta mer med rumpa samt muskeln som går längs med insida/baksida lår!

Erik
Inlägg: 3703
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 18:44

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Erik » tor 30 aug 2012, 22:31

Ultragay!

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Besök på OrteRehab #1

Inläggav Micke » fre 31 aug 2012, 12:30

Idag har jag varit på OrtoRehab för att se vad de kan säga om mina axlar.

Alternativ:
a) jag har för stela muskler på framsidan som drar mig framåt
b) skelettet är format så att det inte går att få upp armen
c) ledkapseln för trång

Jag beskrev det för Fredrik, som är sjukgymnasten jag fick. Efter en förklaring av hur axelleden fungerar tyckte han att min axel inte hålls ihop tillräckligt mycket, vilket gör att den slår i "taket" när jag skall gå över ~120 grader. Detta skall då bero på försvagad muskulatur kring rotatorkuffen (supraspinatus, infraspinatus, teres minor, subscapularis) och ordinationen är att träna upp musklerna, vanliga inåt- och utåtrotationer.
Jag frågade huruvida jag kan töja ut ledkapseln med övningen på http://drbenkim.com/posterior-capsule-s ... oulder.htm vilket han inte tyckte, eftersom det i hans uppfattning snarare töjer musklerna än ledkapseln, och rotatorkuffmusklerna skall inte töjas enligt vad han lärt sig. Om de musklerna fungerar som alla andra muskler tror jag dock att en för stol/kort muskel ändå är något som bör göras något åt. Dessutom: när jag gjort töjningen kände jag att jag hade något bättre rörlighet. Så jag tänker fortsätta med den och se om det kan leda till något.

Jag lade mig även på en bänk där han blev lite förbluffad över att mina armar svävar i luften när jag låter dem hänga rakt bak ovanför huvudet. Han gick dock inte längre in i det, något jag redan provat med Patric. Det skall för övrigt tydligen vara så han menar att man skall töja ledkapseln. Jag är tveksam, för i det läget känns det bara som ben mot ben igen. Slutsatsen jag drar från det är att han inte helt förstår problemet. Nå. Jag har dessutom framåtroterade axlar (nähä?) påpekade han, och fick standardsvaret om att töja framsidan men även fokusera på att träna rhomboideerna så att de skall orka hålla emot. Som jag påpekade är vanlig rodd meningslöst för det, eftersom att stärka latsen bara förvärra problemet.

När jag håller armarna rakt ut och lyfter upp dem känns det lite obehagligt (låg smärta), vilket jag inte visste orsaken till. Jag trodde att det handlade om en stram muskel bara. Fick förklarat att det troligtvis är axelleden som trycker på bursan. Dessutom fick jag förklarat knakandet som blir när jag armarna till toppläget: benet som hoppar runt i axeln eftersom den inte kan röra sig obehindrat.

Skall dit igen nästa vecka på tisdag och torsdag, eftersom jag tydligen behöver få övningar för rotatorkuffsmusklerna så att jag inte får problem med dem senare. (Träning tre tillfällen i veckan, gissningsvis samma för rhomboideerna.) Problem, som man man tydligen kan få om de yttre musklerna är starka och de inre musklerna svaga. (Har dessutom från annat håll fått höra en förklaring om att den bakre(?) ledkapseln blivit för stram pga bänkpress och liknande där axlarna skjuts framåt, och rehabiliteringen därifrån var just precis töjningen jag börjat på, ihop med rotatorkuffsträning. Verkar finnas viss konsensus.)

Användarvisningsbild
Kristoffer
Inlägg: 654
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 00:59

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Kristoffer » fre 31 aug 2012, 12:40

Mina händer är fan 30 cm i luften då jag ligger och låter dem hänga rakt bakåt.

Vad är det för fel på dina axlar? Du verkar lägga ner mycket tid på att "fixa" dom men vad jag har sett verkar du inte klagat på att ha ont i dom och de verkar ju inte påverka ditt styrkelyft (eller)? Vad är det du vill uppnå med all denna stretching och prehab osv. Nyfiken bara.
Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » fre 31 aug 2012, 12:52

Mina händer är fan 30 cm i luften då jag ligger och låter dem hänga rakt bakåt.
Japp, samma här.
Vad är det för fel på dina axlar? Du verkar lägga ner mycket tid på att "fixa" dom men vad jag har sett verkar du inte klagat på att ha ont i dom och de verkar ju inte påverka ditt styrkelyft (eller)?
Nej, det gör inte ont någonstans, vilket är bra. De är orörliga, eller snarare, mina armar är orörliga.
bak-2feb2012.jpg
Bild från 2 februari i år, där spänner mig för glatta livet för att hålla armarna uppe. Om jag inte drar mig i händerna som på bilden kommer jag inte i närheten så nära varandra med armbågarna.
Vad är det du vill uppnå med all denna stretching och prehab osv. Nyfiken bara.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kristoffer
Inlägg: 654
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 00:59

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Kristoffer » fre 31 aug 2012, 13:10

För att bli bättre på simning och tyngdlyftning asså? Okej :)
Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » fre 31 aug 2012, 13:42

För att bli bättre på simning och tyngdlyftning asså? Okej :)
Japp. Två tekniska sporter som jag tycker är jätteroliga och gärna hade tränat betydligt mer av... om det inte vore för att det är helt omöjligt för mig att komma under 39s/50m, och nästan lika omöjligt att få till en bra frivändning eller ryck, med mina stela axlar.

Användarvisningsbild
Kristoffer
Inlägg: 654
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 00:59

Re: Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Kristoffer » fre 31 aug 2012, 13:46

Låter som det är värt att jobba på axlarna då.
Bild


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster