Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Lördag 27 augusti 2011: Knäböj och bänk (Korte underhåll)

Inläggav Micke » sön 28 aug 2011, 09:32

Vallen, 11-13.

Knäböj
* 60x5, 100x5, 60x5 med mycket töjande
* 100x3
* 120x5 @9(?): Kändes bara superknöligt.
* 140x1 @9
* 150x1 @10
* 130x5
* 130x4
* 130x2
(hets-Erik tar över vid rodret)
* 130x5
* 130x5
* 140x2
* 150xF (bälte)

Jag har senaste veckan haft väldigt svårt att ta i som jag skall. Det har lett till att alla vikter har blivit snortunga. 15-20 kg från max ett tag nu. Särskilt har jag känt mig väldigt trycklös. Som en stor säck potatis. Mycket stelhet också. Det gör att böjen känns mer onaturlig. Kan inte slarva med det.

Utöver det har jag experimenterat med att hålla mig mer upprätt. Anton kommenterade att jag definitivt är mer upprätt. Det har jag gjort för att inte riskera djupet. Nackdelen med att böja mer upprätt (= nästintill spikrak) är att mina lår inte är starka nog. (Det är antagligen en bra övning att stärka mig med.) Eftersom det gick sämre än väntat sänkte jag vikterna och försökte få till ett pass ändå. Desvärre gick det inte heller så bra, förrän jag återigen breddade min fotställning och fällde fram en smula med ryggen. Djupet var ändå godkänt enligt granskare.

Därefter hoppade Erik in och gav mig en mental örfil i form av att påminna mig om att jag faktiskt klarar av mycket mer än vad jag känner att jag gör. Därifrån lyckades jag få till energi som jag brukar och vända trenden och få in fler reps. Efteråt vankades höjning, vilket jag inte alls hade planerat egentligen. (Missen med bälte var förväntad, så det är inget jag grämer mig över.)

I slutet fick jag hjälp av Jens med att tänka på utandningen i botten. Väldigt bra verktyg! Det är något vi bör göra oftare på klubben.

Summa summarum: Det svåra är heller inte att musklerna är trötta, utan att man helt enkelt inte orkar ta i. Finns alltid fler kilon att kräma ut. Lyssna inte för mycket på din kropp. Den ljuger oftast.

Bänk m. signaler
* 80 kg: 3x3

Underhållsbiten av Korte. Tämligen outmanande, vilket också är tanken.

Toppning serie 3
Jag har funderat på hur jag skall lägga upp träningen. Pratade med Erik om det igår.

v36: 29-4
v37: 5-11
v38: 12-S3.

Sista delen av bänkcykeln på torsdag v37, vilket ger 107-singlar på måndag v36, 112-singlar torsdag v36, 117-singlar lördag v36 eller måndag v37, beroende på dagsform.
Sista tunga marklyftet på torsdag eller lördag v37, 155-160 kg, baserat på formen idag.
Sista tunga knäböjen på måndag eller tisdag v38, 175-180 kg, baserat på formen idag.

Synpunkter?

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Halldin » sön 28 aug 2011, 12:55

S3 är på lördagen eller? Då spelar det nog inte så stor roll om du väljer torsdag eller lördag för marklyftet, själv hade jag nog valt torsdagen och bara kört lättare lyft för koordinationen innan tävlingsdagen.

För övrigt - äter du ordentligt, eller bantar du dig? Apropå avsaknaden av trycket
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » sön 28 aug 2011, 14:22

S3 är på lördagen eller? Då spelar det nog inte så stor roll om du väljer torsdag eller lördag för marklyftet, själv hade jag nog valt torsdagen och bara kört lättare lyft för koordinationen innan tävlingsdagen.
Jag vet inte när S3, förmodar att det är på lördag. Torsdag låter som en bra plan för att köra tyngre mark. Tänker du dig ett gäng set tvåor på en vikt nära max, ett gäng ettor på närmare max eller treor, eller vad är bäst att köra på torsdagen?
För övrigt - äter du ordentligt, eller bantar du dig? Apropå avsaknaden av trycket
Ofrivillig bantning. Även om jag skulle äta oftare har jag svårt att äta tillräckligt mycket över dygnet, för då blir andra måltiden mindre. Är inte lika glupsk som Erik ;-)
Får försöka göra något åt det. Kände ett väldigt tryck efter thaibuffén igår. Mycket salt och vätska verkar göra sitt för trycekt.

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Halldin » sön 28 aug 2011, 14:42

S3 är på lördagen eller? Då spelar det nog inte så stor roll om du väljer torsdag eller lördag för marklyftet, själv hade jag nog valt torsdagen och bara kört lättare lyft för koordinationen innan tävlingsdagen.
Jag vet inte när S3, förmodar att det är på lördag. Torsdag låter som en bra plan för att köra tyngre mark. Tänker du dig ett gäng set tvåor på en vikt nära max, ett gäng ettor på närmare max eller treor, eller vad är bäst att köra på torsdagen?
För övrigt - äter du ordentligt, eller bantar du dig? Apropå avsaknaden av trycket
Ofrivillig bantning. Även om jag skulle äta oftare har jag svårt att äta tillräckligt mycket över dygnet, för då blir andra måltiden mindre. Är inte lika glupsk som Erik ;-)
Får försöka göra något åt det. Kände ett väldigt tryck efter thaibuffén igår. Mycket salt och vätska verkar göra sitt för trycekt.
Tävlingslika singlar är nog inte fel.

Drick olja? :D Men salt och vätska före tävlingsdagen - absolut
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » sön 28 aug 2011, 22:06

Tävlingslika singlar är nog inte fel.

Drick olja? :D Men salt och vätska före tävlingsdagen - absolut
Ålrajt, då blir det singlar! Mm, salt & vatten. Saltvatten? Salta nötter? Mmm, cashew gräddfil & lök...

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Söndag 28 september 2011: Böj och bänk (85%)

Inläggav Micke » sön 28 aug 2011, 22:07

Peters källare. Storbilds-TV med byggarfilmer och hög musik. Yeah!

Föranleddes av en sen kväll hos Erik natten innan och ett tekniksimpass 12-13.

Knäböj
* 20, 50, 90x5
* 120x4
* 130x3
* 140x2
* 150x4 @9: Nice!!!
* 140x8 @10: Tangerat PB.

Schysst! Efter att det har gått nedåt ett tag nu verkar det ha vänt igen!

Jag studsade i botten för att komma upp, d v s sänker mig ned långsamt och när jag nära botten fjädrar jag emot bara en smula. Det har jag inte gjort på ett tag nu för att jag har varit orolig för ländryggen, men det verkar inte vara några problem. Åsikter?



Verkar lite grund? Svårt att se. Nå'n sorts repsbästa var det i alla fall!

140x8 var ett riktigt krigarlyft. :-D



Bänk m. signaler (85%)
* 107,5 @9,5
* 107,5 @9,5

Sådär. Svårt att lyfta av från stången i powerracket och en aningens smal bänk. I övrigt kändes det ungefär som det skulle. Ingen anledning till att klaga.

Även, bänk med TUT:



Blandade småhopp
F5-curl, räckhävningar, barrsänkningar, etc.
Triggerpunktsmassage med baseboll.

Följdes av grillat och ...

Bild

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Halldin » mån 29 aug 2011, 07:24

Källargym är vackert
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Måndag 29 augusti 2011: Bänk (90%) och böj

Inläggav Micke » mån 29 aug 2011, 20:05

Vallen, 16-18.30.

Träningsvärk i rumpan från igår. Var hos Sofia Augustsson med Patric för att kolla knähälsa och på köpet fick jag ett papper med axeltöjövningar: huvudsakliga problemen för mig är superspenaten, subkalvia, stora & lilla Therese och Latsmusen.

Behöver göra en del arbete med min baksida axel, vad det nu heter, tycker Skuggan. Säkert bra för bänken samt annat. Ligga på mage på en bänk och lyfta upp silverhantlar. Jag vet att jag är superklen där och det är därför jag undviker det hela tiden... Hade tänkt göra det i samband med att jag gör rodd på bänkpassen men hade helt glömt det.

Bänk m. signaler
* 20, 60, 80x5
* 100x2
* 112,5 x1 @9,5
* 112,5 x1 @9,5
* 112,5 x1 @9,5
* 130N x 2: Ramlade igenom sista biten, kanske 10 cm.
* 120N x 2: Kunde hålla emot hela vägen till botten.

Singlarna var tunga fast ändå förvånansvärt bra med tanke på att jag gjorde en veckas beting igår och denna veckas beting idag. Lassade på mer tunga lyft för att kunna ta det lugnt resten av veckan. Känner mig, såhär efteråt, inte särskilt mör någonstans ändå. Mycket handlar om triceps och axlar för mig i bänken.

OL-böj med stopp
* 60x8
* 80x8
* 100x8

Hängde på Halldin. Axelbrett isär, tårna rakt fram. Svårt att nå djupet med en rak ländrygg. Fick släppa efter för att komma dit. Behöver töja höftböjarna för det. Vilket jag ändå behöver.
Tanken är att den här övningen skall ta mer på framsida lår, d v s Patrics rehabövning. Dessutom är framsida lår bra för marklyft. Både prehab och komplement.

Kände mig mör och stel i ländrygg/rumpa varför jag tramsade mig med böjen. Mer töjning åt mig. Har en baseboll nu att töja med.

Dödbänk (pin 14)
* 70x1
* 110x1 @9,5
* 110x1 @9
* 125xF

Första lyftet hade jag inte väntat mig skulle vara tungt. Började känna efter och till sist fick jag upp den. Andra gången visste jag hur jag skulle göra och därför gick den upp snabbare.
Pin 14 är snäppet för högt, även om snäppet under kanske är för lågt. Får testa nästa gång. Givet de negativa bänkarna är det botten jag behöver lägga fokus på.

Smalbänk
* 60x8
* 90x3 @10
* 100x1 @8

Mycket bänk blir det.

Blandade småhopp
* Finnen: 5 st. excentriska (skall börja göra en kortare rörelse från toppen, där jag fortfarande kan dra mig upp efteråt)
* Rodd: 60x5, 70x5x3

Det blev ju ett träningspass av det här också: fick gjort det jag skulle, även om det kändes som att jag mest latade mig.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Tisdag 30 augusti 2011: Böj och mark

Inläggav Micke » tis 30 aug 2011, 19:35

Töjde supraspinatus: 5 x 1 min töj / 20s spänn/avslappning, stegrade från 1,25 kg på handen till 2,5 till 3,75 kg på handen. Vänster är mer rörlig än höger.
Kan ha överdrivet det eftersom det gjorde ont på vägen tillbaka från simningen. Nu känns det inte längre. På't igen imorron.

Simning på Valhalla kring lunch. Höll på att somna på vagnen till Vallen...

Böj
* 60, 100x5, 120x3 @8
* 130x3 @8
* 140x5 @8
* 140x5 @8,5
* 140x5 @8,5: På det här setet hörde jag med Håkan som tyckte att jag skulle sänka här för att hålla formen. Två första bra, tre sista med bryt även om det inte var helt katastrofalt.
* 130x5 @8

Bra ändå! 5x5 på 140 med god form kan jag allt skramla ihop snart.

Mark
* 70x5
* 120x5
* 140x3x10

Erik tyckte att tio treor var en bra idé. Ett förslag han hade var att höja med 5 kg vecka 1, 5 kg vecka 2, 5 kg vecka 3 och därefter gå tillbaka till ursprungsvikten+2,5, dvs en ökning på 2,5 kg var fjärde vecka. Långsam progression kanske är rätt sätt att göra det här.
Patric påpekade att mina armar var olika långa, eftersom mitt grepp blir annorlunda. Vänster längre än högra, om jag minns rätt. Låter rimligt eftersom jag är stelare i att rotera åt höger när jag simmar också.

Blandade småhopp
* Enbensböj
* OL-böj på 100 kg
* Liggande hantellyft med silverhantlar

Mattias visade olika övningar för att träna undre delen av övre rygg. Gick inte...? Jag får börja köra konditionsroddmaskin tills jag har fått muskler där. Som det är nu är jag väl för klen för att ens kunna ta i ens om jag vill. Stelheten i axlarna underlättar väl inte heller, eftersom det är svårt att dra bakåt. Gäller även hantellyftet. Bättre att bara hålla en vikt statiskt i överläget?

Utmärkt pass idag, hursom!

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Halldin » tis 30 aug 2011, 19:59

Bra böj där, bästa 5x5-serien som jag har gjort utan bälte är på just 140, men det klarar jag knappast nu. Får se vad det blir för vikter nästa pass när bältet åker på och repsen åker ner ;)
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster