Mot medaljerna i Klassisk styrkelyft!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Matte » tis 06 sep 2011, 20:00

För att kunna använda bältet måste man träna med bältet...likaså med skor. Även om det känns underligt i början tror jag man har igen det när vikterna börjar bli riktigt tunga. Däremot är det ju självklart bra att vara stark i bålen utan bältet. Jag bedriver själv större delen utav min träning utan, när ryggen tillåter:)

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » tis 06 sep 2011, 20:04

För att kunna använda bältet måste man träna med bältet...likaså med skor. Även om det känns underligt i början tror jag man har igen det när vikterna börjar bli riktigt tunga. Däremot är det ju självklart bra att vara stark i bålen utan bältet. Jag bedriver själv större delen utav min träning utan, när ryggen tillåter:)
Ja, det är just bålstabiliteten jag tänker på. Vill öva magen så gott jag kan, därför jag inte gillar bälte.

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Halldin » tis 06 sep 2011, 20:16

Varför inte experimentera med bältet på de tyngre, tävlingslika setten (ettor, kanske även tvåor och treor) och köra utan på resten?

Sen är det ju skillnad på bälte och bälte, ett mjukt bodybuildingsnöre som sitter runt midjan hjälper inte tillnärmelsevis lika mycket som ett Wahlanderbälte. Även hur högt/lågt och hårt spänt bälte du har kan vara värt att testa sig fram med.

Du kan ju säkert vinna åtminstone 10kg i både böj och mark om du ger det lite tid
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » tis 06 sep 2011, 20:21

Varför inte experimentera med bältet på de tyngre, tävlingslika setten (ettor, kanske även tvåor och treor) och köra utan på resten?
Jag behöver lära mig det ända från de lägsta vikterna. Har provat att dra på mig ett bälte på tunga vikter och då blir min böj ungefär lika stabil som en stad byggd på lera. (eller vänta nu?)
Sen är det ju skillnad på bälte och bälte, ett mjukt bodybuildingsnöre som sitter runt midjan hjälper inte tillnärmelsevis lika mycket som ett Wahlanderbälte. Även hur högt/lågt och hårt spänt bälte du har kan vara värt att testa sig fram med.
Jag fick tips av Wahlander själv på KSL-SM. Han menade på att jag skulle börja med att ha bältet högt upp, mot bröstet snarare än under magen, för att vänja mig.
Du kan ju säkert vinna åtminstone 10kg i både böj och mark om du ger det lite tid
Ja, det tror jag också. Får bli en sån period efter serietrean. Just nu vill jag inte bli mer förvirrad än jag redan är. :-)

Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Matte » tis 06 sep 2011, 20:23

Ja som du kanske märkt så har ju vi som använder bälte extremt dåliga bålstabiliteter...ÖHHH nej vänta nu, det stämmer ju inte...Hmmmmmmm. :idea: :?

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » tis 06 sep 2011, 20:24

Ja som du kanske märkt så har ju vi som använder bälte extremt dåliga bålstabiliteter...ÖHHH nej vänta nu, det stämmer ju inte...Hmmmmmmm. :idea: :?
mvh herr ryggskott ;-)

(nej, det har jag inte sagt! jag pratar om mig själv.)

Erik
Inlägg: 3703
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 18:44

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Erik » tis 06 sep 2011, 20:40


Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Matte » tis 06 sep 2011, 20:43

Så himla annorlunda från oss andra i myrstacken är du inte...

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Mot SM i Klassisk styrkelyft!

Inläggav Micke » ons 07 sep 2011, 21:13

Matte: Nä, men jag vill vara! ;-)
Ska läsa den länken när jag får tillgång till skrivare, Erik. Tack!

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Onsdag 7 september 2011: Böj & onsdagssim: teknik (#2/24)

Inläggav Micke » ons 07 sep 2011, 21:14

Lallade upp hundrafyrtio bananer ett par gånger i hallen. Av någon anledning är vikterna här hemma alltid tyngre än de på Vallen?

Promenad till stan för att hämta upp min cykel på Vallen, följt av massa töj, våldstöj och Mapas axelmobilisering. Cykeltur tillbaka hem, en stund vila, sedan cykeltur till Valhalla igen.

Simning: En stor anka i en liten damm (teknik)
Valhalla, 20.30-21.25.

Delades upp i nybörjare, samt fortsättare som i sin tur delas upp i teknik och kondition. Jag valde teknik för att vara på den trygga sidan. Huvudsakligen 25:or och en del 50:or, medans konditionsbanan stegrar upp till längder kring 400.

Insim: 200 valfritt
25x8 benspark: "Sträck ut armarna!" - "Men jag kan inte!" - "Aehm... men... gör det ändå!" :-)
25x3 tumme i armhåla + 25 ss
25x3 paus + 25 ss
25x3 hand-på-hand + 25 ss
25x8 ss
Avbad: 100 eget (50 DPB = 8, 50 avslappnat)

Simningens motsvarighet till att myscurla. Vila hela tiden och jag var snabbast i gruppen!
Märkte att rotationen blev sämre i slutet när jag blev uttröttad, annars kände jag mig som en borr som grävde igenom vattnet. Tumme i armhåla blev nästan som paus och spark-på-sidan som jag gjort tidigare. Kände mig stabil i vattnet!

Nästa gång ska jag prova på kondition!


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 92 och 0 gäster