Överträning

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » sön 31 mar 2013, 17:44

På tal om underhållning drömde jag i natt att jag och Kalle från klubben hade bestämt att vi skulle sola samtidigt på ett solarium. Men när jag kom dit hade han redan solat färdigt och var på väg ut. Han bar även en rånarluva över munnen och hade krympt ca 1dm på längden. Det står ännu bortom min vetskap vad drömmen indikerar.

310313

Bänk
/60-80-100-120
6+6+5+5+5/130
14/100

Kv 91,6

Älskar morgonbänk, det är så himla mysigt. Lite varma kläder, cykla till Vallen under arla solstrålar, ingen press eftersom man ändå inte har chans på PB-vikter, bara att nöta mängd och sen fet musik på det. Om folk slutade be till Gud och skit och började morgonbänka som ritual istället kunde vi slippa alla religiösa krig.

Det här var faktiskt bästa morgonpasset jag har gjort. Gött även att få cykla in lite blod i min kapillärbefriade bakdel.


310313

Bänk
/60-100-122,5
5+5+4/135
5x2/130
11+10+10/110

Kv 91,1

Det här blev en typisk knegardag i bänken. Märkte att jag inte morgonbänkat på tre veckor, var lite trött i pressmusklerna nu på kvällen och fick inte den riktiga PAP-effekten som jag brukar få när musklerna har bättre tolerans. Hade tänkt en sexa på 135, men första femman var @9,3-9,5 så hade bommat den.

Skrev tidigare att om man inte ökar i sin träning beror det på något som man måste rätta till. Vill lägga till det: många gånger är så fallet, men ökningar sker aldrig linjärt (hur gärna man än vill!), och vissa gånger gäller det helt enkelt att bara vara sjukt mentalt uthållig och låta mängden sköta jobbet. Någon enstaka gång är det vila som behövs, men de gångerna är lätträknade. För att citera Clarence Kennedy (clarence0 på youtube (262,5kg OL-böj @ 87kg BW)): "Sometimes rest is needed, 99% of the time you just need to squat more often."

Det svåra är att identifiera om 1) man begår ett systematiskt misstag i sitt träningsupplägg, eller om 2) stagnationen kan tillskrivas den naturliga progressionstakten, och det enda man behöver göra är att dunka huvudet i väggen och vänta ut ökningarna. Detta är ytterligare en sak jag tror det tar oerhört lång tid att lära sig.

(Om jag låter typ predikande eller något så är inte alls det min avsikt, detta är enbart mina tankar, reflektioner och erfarenheter och inte menat som någon slutgiltig sanning eller annat dumt.)
Senast redigerad av 1 Arvid, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus_H
Inlägg: 961
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 19:35

Re: Överträning

Inläggav Marcus_H » sön 31 mar 2013, 19:39

Men du, jag har bara en fråga...




Lyssnar du på Kicki Danielsson?

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » sön 31 mar 2013, 20:04

Men du, jag har bara en fråga...

Lyssnar du på Kicki Danielsson?
Har du och Jannica paktat ihop er mot mig? :o

Användarvisningsbild
Marcus_H
Inlägg: 961
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 19:35

Re: Överträning

Inläggav Marcus_H » sön 31 mar 2013, 23:46

Haha ;)

Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Överträning

Inläggav Matte » mån 01 apr 2013, 10:18

Arvid och Kikki har pakt mot resten av GKK...

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Överträning

Inläggav Micke » mån 01 apr 2013, 17:48

Hittade inte det jag letade efter så här får du en skiva av Mahavishnu Orchestra.



Specifikt tror jag att Celestial Terrestrial Commuters som börjar vid 10:36 kan vara i din smak.

Matte, något mer med gitarrer att tillägga?

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » mån 01 apr 2013, 18:16

Tack Micke! Ska kolla upp detta! :)

010413

Knark
/70-120-170-200
bälte & remmar på
1/230
3/252,5 PB

Beng
/60-100-120-132,5
3x3/142,5
8+7/120
14/100

30min massage hos Leffe

Kv 91,4

SÅJAAAA!!!! Så jävla gött att ta på sig PB-hatten igen!!! :D :D :D

Kändes rent ut sagt värdelöst när jag värmde upp, dålig tonus i kroppen och inte alls den motståndslösa känslan jag ville och brukar ha. Fick därför väldigt mycket negativa tankar efter 230 och började tvivla på att det skulle gå vägen idag.

Men det finns ta mig fan INGET jag flippar på så mycket som när jag börjar vika ner mig själv mentalt! Det är så jävla ynkligt! JAG GER MIG ALDRIG!!!! Lyckades vända det negativa till förbannelse och det fanns inte på kartan att jag skulle bomma trean idag.

Gjorde bara ett arbetsset i mark idag. Min filosofi, egentligen, är att träna så lite som möjligt. Problemet är bara att den volym som krävs för att öka blir fruktansvärt hög efter ett tag. Men kan man utvecklas på ett tungt så är det givetvis att föredra framför att nöta set efter set och bryta ner och trötta ut sig. Förra passet bommade jag trean på 252,5 och intuitivt kände jag att det behövdes en tvåa till då (på 255) för att jag skulle få tillräcklig stimulans för att sätta trean på 252,5 idag. Det visade sig stämma. Jag räknar också med att 3/252,5 räcker för 2/262,5 nästa pass, och således bedömde jag att det var onödigt att göra mer idag.

Bänk efter mark är speciellt. Får både en PAP-effekt av marken som gör att det känns sjukt stabilt att ligga på bänken och jag får bra råpresstyrka. Men bara på tunga vikter. Samtidigt som kroppen blir potentierad blir den givetvis också väldigt trött efter marken, och jag tappar mycket reps i "mellanseten" (just nu är det dem på 120kg). Därav att jag körde 3x3 idag för att få ut så hög träningseffekt som möjligt.

Nu ska jag röka en fet imaginär cigarr (har ingen riktig).

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Överträning

Inläggav Micke » mån 01 apr 2013, 18:26

Fint lyft där. Du fick kriga en hel del i slutet.

Har också upplevt att bänken efter tung mark, särskilt persmark, går riktigt jäkla bra i de tunga lyften.

Arvid
Inlägg: 298
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 18:36

Re: Överträning

Inläggav Arvid » mån 01 apr 2013, 20:47

Fint lyft där. Du fick kriga en hel del i slutet.

Har också upplevt att bänken efter tung mark, särskilt persmark, går riktigt jäkla bra i de tunga lyften.
Tack igen Micke! :D Gillar att kriga! :D Kände dock hela tiden att jag hade den :)

Roligt att du också upplever det. Det är just för sådana delade erfarenheter jag för journal här.


Skojräknade mitt proteinintag idag, var ett tag sedan sist. Jag landar på ca 390 +- 20g idag, d v s ca 4,3g/kg KV. Detta intaget har jag legat på dagligen senaste 2,5 - 3 åren. Av dessa 390 är ca 200 kaseinpulver, 30g är EAA i fri form och resten mat. Jag upplever att det är helt överlägset ett betydligt lägre proteinintag av flera anledningar:
1) en mer fördelaktig kroppskonstitution (mer muskler, mindre fett)
2) mindre träningsvärk och musklerna känns inte så slitna trots att man tränar hårt och ofta
3) hela kroppen består av protein. Det är inte bara frågan om att bygga upp muskelmassa, utan alla vävnader slits ju i och med den tunga träningen; senor, ligament, brosk och skelett, och dessa behövs ju precis lika mycket som musklerna för att man ska hålla ihop. Även om jag inte sett något vetenskapligt som bevisar detta är jag övertygad om att man med ett extremt högt proteinintag ger kroppen bättre möjligheter att läka ihop mikroskador på samtliga vävnader som uppstår kontinuerligt. Jag tror att detta är en anledning till att jag kan ligga och träna på maxvikter dagligen utan att gå sönder nämnvärt.

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Överträning

Inläggav Halldin » mån 01 apr 2013, 21:43

Bliré inte dyrt som fan att ligga så högt i proteinintag dag in/ut?
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster