Segertåget!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » mån 18 feb 2013, 21:16

18/2

Börjar måndagen med att gå av ett 26-timmars arbetspass vid 11-tiden. Ergo - skitslut. Åker hem, äter mat, slocknar i sängen en stund och lovar mig själv att aldrig göra om det. Trots det förvånansvärt pigg påväg till träningen (<3 kaffe), som går tusen gånger bättre än förväntat! :)

Bänk:
20x5
30x5
40x3
45x1
50x1
52,5x1
55x1 (PB!)
57,5 xfail

Böj:
20x5
40x2x5
60x3
70x1
80x1
90x1 (lätt!)
100x2x1 (hjälp av Maskot)

Mark: 60x3, 80x3

Medicinboll, sneda 3x30
Medicinboll, raka 3x30
Ryggresningar, raka armar 3x20

Tränar med Sanna idag igen, kul! Vi hade bestämt måndagsbänk och på Maskots order kör jag bara rätt upp idag, inga 3or eller 5or. Nytt PB på 55 kg! Tungt och både skrek och blundade under lyftet, så jag trodde att Sanna fick hjälpa till, men tydligen klarade jag det själv! Lyckodans! Ett försök på 57,5 som fastnade nere på bröstet. Bänken känns stabil och bra, känner mig inte alls osäker på vikterna upp till 52,5!
Böjen visade också på trevliga framsteg - gjorde ett lätt lyft på 90 kg som verkligen gick rätt upp och rätt ner. Fått ner mina flaxiga armbågar och kommit upp med bröstet - de två lyften på 100 kg var två riktigt bra försök och mycket lättare än innan. Nästa vecka blir det nytt PB i böjen, sanna mina ord! :)
Ryggen däremot är fortfarande trött sen förra veckan. Markade visserligen bara två dagar förra veckan, men varit på ryggen med andra övningar de andra passen. Det där med återhämtning är överskattat. ;) Provade att värme upp på de vanliga vikterna i marken, men kände rätt direkt att ryggen inte alls ville vara med. Körde ordinerade komplement och sen dog jag lite av trötthet.

Axeln är lite gnällig till och från, men känns knappt av alls när jag bänkar. Istället är det i böjen som det gör ont, förmodligen för att handfattningen klämmer ihop axelleden, plus stången på det. Tror det kommer ge sig dock. Avvaktar lite där.
Ljumskarna rejält stela sen fredag/lördag och lite småömma fästen i adduktorerna efter böjarna. Imorgon ska jag bli massakerad av Patric, så då får jag väl någon form av dom om vad jag ska göra åt dem.
Annars vansinnigt mörbultad runt hela bålen efter 3x30 av kanoten i lördags, speciellt ländryggen och precis i skarven där rumpan börjar.

Vi får väl se hur mycket jag gråter imorgon. :P
Jäkligt nöjd med hur jag presterar idag! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » ons 20 feb 2013, 17:31

19/2

Vette katten vad som gick snett igår, men något var det. Axeln känns helt paj och gör snoront hela dagen. Känner mig som en gammal tant när jag knappt får på mig träningslinnet.

Chins med gummiband 4x max (typ 3-5)
Benspark 4x8+8 (dropset&superset med)
Lårcurl 25 kg 4x8

Benpress 4x8 (lågt säte, fokus på snabb vändning)
Frontböj 40 kg 4x5

Testmarkar 3x60, 3x80, 3x90

Avslutar passet med massaker-massage hos Patric.

Länge sen jag hade så ont i axeln. Svor hela dagen. Sen fick jag hämta ut mitt sprillans nya fina bälte+handledslindor och blev jätteglad!
Provade att köra lite gummibandschins och det gjorde inte ont? Allt som innebär typ lyft eller trycka emot gör ont. Körde ben istället. Provade att dra lite mark bara för att få ha bältet på mig.

Efter träningen blev jag massakerad av Patric som konstaterade att ljumskarna i alla fall inte är stela så "då är det väl något som är svagt då..." Yay?
Fick adduktorer, ljumskar, säte samt högersida av ryggen och höger bröstmuskel genomknådad. Jävla ont och jävla bra. Direkt efteråt kändes det bättre i axeln.
Idag är jag mörbultad (med blåmärken), öm på alla håll och kanter och fortfarande rejält ont i axeln, men inbillar mig att det känns lite bättre. Imorgon ska vi kika på övningar för att stärka upp vad som nu är svagt och så får vi se och utvärdera därifrån!

Väldigt glad att jag får hjälp och äntligen kan ta tag i det här problemet. Betydligt mindre glad över att axeln har fått för sig att strejka.
Leker fortfarande labbråtta med kosten och ska få ladda på ordentligt på lördag - längtar! Åker till Stockholm på fredag för att leka utbyteslyfterska på Täby och träna med två kompisar. Ser fram emot bra träningspass och mycket extra inspiration och pepp! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Johanna Ny

Inläggav Micke » ons 20 feb 2013, 19:18

Stackars axel. Hoppas att du & Patric kan få ordning på den snabbt!

Fint med träningshelg att se fram emot. Träning, massvis med mat och kompisar är bra grejer och ett schysst avslut på experimentet. Whee!

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » tor 21 feb 2013, 19:19

21/2

Rehab-genomgång med Patric
Tanken är att stärka upp mina klena ljumskar/höftböjare och få fason på axeln.

Adduktormaskin 3x15, lätt vikt
Abduktormaskin, 3x15, något tyngre vikt
Benlyft ryggliggande på bänk med ena knäet uppdraget mot bröstet 3x15/sida (aktivera illipsoas, inte framsida lår)

Tryck fram/bak axel i kabelmaskin 3x15/sida
Omvända shrugs 3x10
Sänka axlar i latsmaskin 3x15

PLUS en stilla rekommendation om att hålla mig ifrån marklyft och böj ett par veckor.
Ny massakerepisod om ungefär en vecka. Återkommer med vad som händer (och fötter, höhö.)!


Helt trötthetskraschad imorse. Vila och efter dagslångt velande hit och dit kommit fram till att jag skjuter upp Stockholmsresan till ett senare tillfälle. Känns väldigt tråkigt eftersom jag sett fram emot det i typ en månads tid... men samtidigt var tanken "träningsresa" och som kroppen känns nu tror jag det är bättre att stanna hemma, tar det lugnt och återhämta mig istället för att flänga över halva landet. Lite ledsamt ändå.
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » tor 21 feb 2013, 19:23

Stackars axel. Hoppas att du & Patric kan få ordning på den snabbt!

Fint med träningshelg att se fram emot. Träning, massvis med mat och kompisar är bra grejer och ett schysst avslut på experimentet. Whee!
Den stackars axelns ägarinna får helt enkelt lära sig av trial-error-metoden - för mycket belastning = dåligt. Alltid svår balansgång då det inte alltid tycks vara specifikt axelbelastande övningar som ger utslag. Men ja, jag tror det kommer bli bättre snart, vettig hjälp har jag ju från massa håll!

Livet kommer emellan, så träningshelgen blir en annan helg. Får ha ett schysst experimentavslut på hemmaplan istället - de två sista dagarna har varit rätt sega! ^^
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Johanna Ny

Inläggav Frigga » fre 22 feb 2013, 16:03

Hoppas axeln blir bättre snart.
Vad är de för experiment du håller på med?

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » sön 24 feb 2013, 21:13

Hoppas axeln blir bättre snart.
Vad är de för experiment du håller på med?
Axlen blir lyckligtvis bättre och bättre för varje dag. Kunde köra alla rehabövningar utan smärta i lördags, finfint! Dessutom kränga på mig tröjor och liknande utan några problem, vilket var ett helskotta under ons-fre. Experimentet är http://www.carbbackloading.com/. Tycker det är kul att leka labbråtta med mig själv - vi får se vad som händer, ska bli grymt kul att köra igång ny vecka med energi i kroppen! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » sön 24 feb 2013, 21:24

23/2

Raka mark 60 kg 5x8
Benpress 80 kg, smalt 4x8
Negativa chins 4x5
Hantelrodd, enarms 4x8

Rehab:
"Halva" latsdrag 20 kg 3x15
Axeltryck i kabelmaskin 3x15/sida
Insida ben 10 kg 3x15
Utsida ben 20 kg 3x15
Benlyft ligg. på bänk 3x15

Första dagen på hela veckan som jag inte hade ont någonstans, varken av träningvärk eller smärta från ljumskar/höfter eller axeln. Underskattad känsla.
Rätt lugnt pass, men jag hade energi i ungefär 30 minuter och sen proppade jag lurarna i öronen och bara körde på tills jag var klar. Trött i musklerna, trött i kroppen. Bra pass ändå, jag fick gjort det jag ville och inget ont i någon övning.

Mycket piggare idag och en alltmer påkrypande träningsvärk, speciellt i bakbenen och från bröstryggen och uppåt. Mina armar dör av att göra negativa chins!
Längtar till måndagspasset. Då blir det bänk igen och eftersom prepfasen av matexperimentet är över, så hoppas jag på mer energi än jag har den senaste veckan! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Johanna Ny

Inläggav Micke » sön 24 feb 2013, 21:29

Hurra för att vara pigg och att inte ha ont någonstans!

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » sön 24 feb 2013, 22:11

Hurra för att vara pigg och att inte ha ont någonstans!
Dubbelt hurra! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster