Segertåget!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Segertåget!

Inläggav Johanna » fre 25 jan 2013, 22:03

Efter lite påminnelse till admin så fick även jag mitt inlogg och börjar trakassera forumet med min träningsjournal.
Drar lite (tränings)bakgrund snabbt: Johanna var namnet, i dagsläget ganska nybliven 26-åring.
Började spela handboll när jag var 10 år, höll på med det i 12 år ungefär. Träningen har varit mycket löpning och styrketräning, utöver boll.
Därefter dansat street i 2-3 år, samt sprungit en hel del och gymtränat lite discostyle. Blev sugen på att vilja lyfta riktigt tunga saker i somras (2012) igen och halkade in på styrkelyft någon gång i november/december. Besökte GKK i slutet av december och nu blir ni inte av med mig. :)

Kört på Stronglifts 5x5 sen slutet av november (23/11) och det har funkar bra. Från då till nu:
Böj:
programstart - 40 kg
24/1 - 75 g

Bänk:
(bänken har varit lite upp och ner eftersom jag haft/har problem med en gnällig axel)
programstart - 20 kg
20/1 - 42,5 kg

Marklyft
programstart - 40 kg
24/1 - 90 kg

I marklyft maxar jag i dagsläget 105. De andra två har jag ingen aning om.
Jamensatte... det var nog det hela för nu. Återkommer efter nästa träning! :)
Senast redigerad av 4 Johanna, redigerad totalt 0 gång.
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Johanna Ny

Inläggav Micke » fre 25 jan 2013, 22:48

Välkommen, Johanna!

Användarvisningsbild
Halldin
Inlägg: 1707
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 21:47

Re: Johanna Ny

Inläggav Halldin » fre 25 jan 2013, 23:16

Var hälsad!
Missade pass och/eller ostrukturerad, planlös träning = uteblivna resultat
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » mån 28 jan 2013, 14:34

Hade ett av de tröttaste passen på länge i torsdags, men har laddat om rejält sen dess med ordentligt mat, sova och inte minst serietävling 1 i Borås i lördags! Vrålpepp på att tävla och JÄTTESUGEN på träningen ikväll!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » mån 28 jan 2013, 20:51

Efter i torsdags där jag inte fick upp 77,5 kg i böjen (utan fick köra på tunga 70 kg) som jag ville var jag rätt revanschsugen idag!


Böj:
uppv. 20 kgx5
30 kg x 5
40 kg x 5
60 kg x 3

77,5 kg x 5
(sen sa Maskot åt mig att det var för lätt och höjde till 80 kg)
80 kg 2x5

Note: Sjuuukt stel i ljumskar/höfter idag (återkommande defekt pga. gammal överbelastningsskada), så en rätt lång uppvärmning och stretch på det. Trodde det skulle påverka de tunga lyften, men blev varm nog. Kände inte av dem alls och 80 kg IN YOUR FACE! Lyckades bitvis få till utblåset på uppvägen, stor skillnad! :)

Marklyft:
40 kg x5
60 kg x5 (fick tillsägelse om att börja på 60 kg hädanefter och inte hålla på och lyfta på pyttevikter)
80 kg x5 (en del teknikkorrigering)

90 kg x3x5

Note: en del teknikkorrigering och lånade Nisses/Jennys bälte under lyften. Kändes mycket säkrare eftersom jag blir lite feg när det känns som ryggen böjer sig (oftast mer än den faktiskt gör). Tar med egna bältet till nästa pass! Gick lite bättre med att luta tillbaka på hälarna och sista setet lyckades jag till och med använda benen lite mer. Fick feedback om att inte stanna och ladda om mellan varje lyft inför sista setet, jäklar vilken fart det blev! Tack Maskot och Nils för hjälpen! :)

Plankan 1 min 15 sek x 3
Höger axel har varit väldigt gnällig hela helgen, så ingen bänk idag. Försökte mig på lite assistansövningar (rodd av olika slag), men det gjorde ont i axeln, så jag lät bli. Ska till sjukgymnasten imorgon på återbesök, får se vad han skäller på mig för den här gången.


All in all - lite för kort pass, men väldigt glad och nöjd över det jag gjorde. Känns gött att ta revansch efter ett trött pass! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Johanna Ny

Inläggav Micke » tis 29 jan 2013, 20:06





Bra jobbat idag!

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » tis 29 jan 2013, 21:57

Rätt go träningsvärk i nedre delen av ryggen idag efter gårdagens femmor på 90 kg. Benen kändes helt OK dock!

Började med att bli försenad till min sjukgymnast, som trots det hade tid några minuter för att göra en snabb avstämning. Jag fick vifta lite upp och ner med armarna ovanför/framför och uppåt huvudet och trycka emot och ifrån och sådär. Eftersom vi är nya för varandra ville han skapa sig en egen uppfattning om mitt problem (=inflammerad supraspinatus - som en bieffekt av det blir axelleden för trång och jag har överkompenserat/överkompenserar med fel muskler). Han konstaterade helt enkelt att jag fortfarande uppenbarligen har problem och så bokade vi in en ny tid om ett par veckor, där vi ska köra ett träningspass så han får se hur och vad jag gör. Tills dess har jag fått order om att fortsätta med de övningar jag fått som inte gör ont, inte provocera axeln i onödan och stärka baksidan av axlarna. Största hemläxan blir dock att hitta ett nytt sätt att sova på - eftersom jag oftast sover med ena armen under kudden blir det trångt i axelleden under en längre tid och det var inte bra.
Summan av kardemumman - axelskador är långdragna sattyg och jag har en bra bit kvar.

SEN började det roliga med kvällen!
Gått ifrån stronglifts de senaste veckorna och frågar Maskot - så idag var det 5:or i bänk och 3:or i mark på schemat!

Bänk: (uppv.)
20x5
25x5
30x5
40x3
42,5 x3x5

Har inte kört bänk sen i torsdags då jag inte ens kunde ta 30 utan ont i axeln. Mycket bättre idag och även om jag tror jag kunnat köra på 45 kändes det ändå bättre att ta 42,5 säkert och smärtfritt. Lyckades få till att använda kraften från benen i de två sista seten (tack Erik!) och det gjorde stor skillnad.

Marklyft: (uppv.)
60x5
80x3 (ungefär här blev jag tillsagd "Och så drar du en etta på 90 och sen en på 115!")
90x1
115x1 (med världens segaste start!)
100 3x3

Jamensatte... pers igen då, på dagen två veckor sen Jens sa åt mig "...och så drar du en etta på 105 kg."
Omtumlad och jätteglad och endorfinhög som ett hus! Har uppenbarligen en del att jobba på med starten (som ni ser på filmen här uppe så håller jag på och drar ett antal sekunder innan jag bestämmer mig för att ta i och faktiskt lyfta skiten, tack för snabb uppladdning Micke!), men är ruskigt nöjd! Väldigt glad och tacksam för all hjälp och feedback ni ger mig, jag tar till mig så mycket jag kan (ingen nämnd, ingen glömd)!

Sen laddade jag om för att böja, men jag skulle tydligen inte göra mer. Lite fritt hopp&lek resulterade i:
Axelrehab - drag utåt i CC 3x10/arm
Face pulls 3x10
Plankan 1 min 15 sek x4

Nu halvdöd i huvudet, heldöd i ryggen (fast bara trött, inte ont) och fortfarande jätteglad!
Blir ingen träning på Vallen på torsdag (pga. jobb&livet), men kör något pass med komplementsövningar plus intervaller, troligtvis fredag.
Nu ska jag stupa i säng! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Tobbe
Inlägg: 1281
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 08:35

Re: Johanna Ny

Inläggav Tobbe » ons 30 jan 2013, 01:14

Bra jobbat Johanna.

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » tor 31 jan 2013, 16:47

Igår: slut som människa (dödens träningsvärk och halvdött nervsystem).
Idag: mat och sömn gör underverk! Träningsvärken redan bättre. Ingen träning ikväll dock.
Imorgon: planerar att vara funktionsduglig igen. Komplementträning och intervaller.

Även försökt att sova på annat sätt för att skona axeln. Märker stor skillnad redan efter två dagar, tjoho! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » fre 01 feb 2013, 15:31

Blandat hopp&lek idag!

Intervaller på löpband
Vila/löp 30 sek/30 sek x 10

Omvänd pec-dec 4x10
Hamstringscurl-maskin 4x8
Pushdown med rep 4x10
Face pulls 3x10
Hantelrodd, enarm 4x8
Bellyback 4x10
Utsida axel i kabelmaskin 3x8

En salig röra. Mest i rehab och för att känna att min kropp fortfarande fungerar-syfte. Varit helt wiped out av tisdagens träning både ons-tors, men nu börjar jag så sakteligen känna mig som folk igen. Konstaterade idag igen att jag typ inte har någon tricepsmuskulatur - har fått lägga ner i princip alla specifika tricepsövningar eftersom de klämmer i axelleden. Om någon har bra tips för tricepsövningar som är snälla mot axeln får personen ifråga gärna hojta!
Intervallerna var till och med lite roliga. Det var så länge sen jag faktiskt sprang att jag glömt av lite att jag tycker är kul, speciellt att springa fort! Inga monsterfarter, men det är andra passet på lika många veckor så... :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster