Segertåget!

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » lör 09 feb 2013, 13:16

Halvdöd av trötthet igår kväll -->mat, hemgjord glass och SÖMN!
Tusen gånger piggare imorse! Tidig träning eftersom jag ska jobba(r) direkt efter.

Böj:
20x2x5
40x2x5
60x2x3
70x1
80x1
90x1
95xfail
82,5x3x3

Bänk:
20x5
30x2x5
40x3
50x1
52,5x fail
45x3x3

Mark:
60x3
80x3
100x1
110x1 (tungt!)
100x3x3

Massiv träningsvärk i baksidan efter de raka marklyften i torsdags, men kände mig ändå pigg i både kroppen och huvudet. Har fortfarande lite återhämtning kvar innan jag är helt tillbaka styrkemässigt, det märktes speciellt i marken som var riktigt tung på 110. Fick hjälp av Mackan att passa i böjen - en riktigt seg 1a på 90. Samma problem som passen innan i veckan - alldeles för dålig på att vara aggressiv i vändningen. Blev (som vanligt) bättre ju fler set jag gjorde. Stabila 3or! Tack för pepp Mackan!
Bänken kände helt OK, men inget riktigt tryck. Inget ont i axeln och stabilt även där.
Marken gick fint, det går tusen gånger lättare när jag kommer ihåg att ta i på en gång. Provade att ha benen spända från början som jag fick tips om förra passet och tycker nog att det känns bättre, det känns mindre ryckigt.

Kontentan - ett bra och stabilt pass där styrkan inte riktigt är på topp, men det är inget jag förväntar mig efter en jobbig vecka. Känner mig nöjd med att ha gjort ett stabilt pass på aningens lägre vikter. På måndag kommer jag defintivt vara tillbaka!

PS. Eftersom jag kom tidigt och Mackan inte hade sitt bälte med sig, så körde jag på mitt kära discobälte i böjen. Bildbevis finns! :P DS.
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Marcus_H
Inlägg: 961
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 19:35

Re: Johanna Ny

Inläggav Marcus_H » lör 09 feb 2013, 18:11

Bra kört!

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Johanna Ny

Inläggav Micke » lör 09 feb 2013, 18:20

Stabilt pass, sannerligen!

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » sön 10 feb 2013, 12:50

Bra kört!
Stabilt pass, sannerligen!
Bra kört själv Mackan!

Gillar stabilt! Känns rätt fint att ett småtrött pass ändå inte blir så vingligt, utan att tekniken sitter (hyfsat) där den ska och alla lyft går OK. OCH att kunna acceptera att det är lugnt att kroppen är lite trött ibland, det är inte världens ände att inte göra PB i varje pass. :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » mån 11 feb 2013, 22:04

Måndagsträning, pigg och glad!
4or på schemat idag, bestämde mig för att försöka lägga fokus på att få lite fart i lyften och använda andningen.

Böj:

20x2x5
40x2x5
60x3
70x1
80x1
90x1 (fuskade med djupet)
90x1
95x1 (PB)
100xfail
80x3x4

Bänk:
20x5
30x5
40x3
52,5x1 (PB)
55xfail
42,5x4, 45x2x4

Mark:
60x3
80x3
100x1
110x1
125x1 (PB)
110x3x4

Omladdad igen! Trots det kändes det lite småsegt under passet, men äh. Det är så ibland!
Försökte verkligen få lite fart i vändningen på böjen idag, men när det börjar bli tungt runt 90 så blir jag lite feg/skraj/försiktig. Fastnar halvvägs upp... men kommer i alla fall upp om jag bara fortsätter att trycka. 100 kg sitter fortfarande bara i huvudet. Diskuterade att jag vinklar upp armbågarna och fäller framåt med bröstet - ska försöka komma upp mer med bröstet och få ner armbågarna.
Bänken kändes stabil, men fattar inte varför jag inte får upp 55 om jag kan göra 4or på 45 utan att det är monstertungt? Hade ont i axeln igår hela dagen, men kände inte av den alls i bänken. Känns skönt att ligga över 50 kg. Får väl ta det bit för bit. :P
Marken var grisig. Om första gången jag drog 115 var ett pausmark, så var det ingenting jämfört med 125... Fick kommentaren: "Det var det konstigaste marklyft jag nånsin sett!" Upp kom den ändå! 4or på 110 var tungt. Sista repset hade jag kunnat göra reklam för Chiquita, men alla lyft kan inte vara snygga.

Det känns att jag har massa att öva på i tekniken, men jag är väldigt nöjd ändå(och helt överkörd). Besöket hos sjukgymnasten tidigare idag var mycket positivt och jag ska få ägna mig mer åt att faktiskt träna upp baksidan och axlarna och inte bara göra massa rehabövningar. All in all - glad (trött) tjej! :)
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 0 gånger.
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Johanna Ny

Inläggav Micke » mån 11 feb 2013, 22:13

Kul med PB:na, grattis!

Se till att tänka på hur du håller ryggen, för du har bara en som bekant. Det är OK att släppa efter i bröstryggen men inte OK att göra det i ländryggen. Ibland blir det såklart tunga lyft men se till att minimera det. (Talar av egen erfarenhet och ett långt marklyftsuppehåll p g a några dåliga lyft när jag började med mark...)
Bänken kändes stabil, men fattar inte varför jag inte får upp 55 om jag kan göra 4or på 45 utan att det är monstertungt?(
Dels nybörjargrej, dels att du är tjej. Inte helt rättvist kanske. ;-)

Roligt med bra besked från sjukgymnasten också! Fortsätt nöta på som du gör med rehabträning och bänkträning så lossar bänken med tiden, och snart får du till en ännu stabilare & stoltare hållning i böjen också och då kommer den sticka iväg ska du se!

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » ons 13 feb 2013, 12:11

Ja, ska se till att vara lite mer ödmjuk i att fulteknika upp de/t sista repsen i framtiden. Det bygger nog mer ego än styrka, kan jag tro... ;)
Bänken kommer, jag är bara otålig. Böjen ska jag pula med lite nu på torsdag tänker jag. Så mycket att göra, så lite träningstid! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » ons 13 feb 2013, 12:12

12/2
I prinicip stelopererad ländrygg sedan gårdagens monstermark.
Jag tänkte ett pass med komplementövningar, men sen skulle Jenny bänka och jag hängde på!

Intervaller, löpband
1 min löp/30 sek aktiv vila x 6

Latsdrag 3x8
Axellyft åt sidan, böjd armbåge 3x15

Bänk:
20x5
30x2x5
40x3
45x3
50x1 (lätt!)
60xfail
50x2x3 (hjälp från bänk-Mikael)
47,5x3x3

Hantelrodd
2x10
1x10 +1x typ 8 (dragremmar, högre vikt)

Inte i närheten av vad jag hade tänkt, men ändå ett grymt pass.
Intervallerna kändes lättare än förra veckan, trots att jag dubblade tiden jag sprang på samma hastighet.
Fick väldigt mycket coaching och hjälp av Mikael Jadefors i bänken, tusan vad det kändes som en hel del saker föll på plats! Framför allt märke jag grymt stor skillnad när jag trycker stången uppåt-bakåt och inte rakt upp och håller kvar anspänningen i ryggen ordentligt så att det liksom blir den där gummibandseffekten i bottenläget. SJUKT KUL bänkning! Tack Mikael! :)
Fail på 60. Det är lugnt, det var en ren chansning från min sida.

Förvånansvärt pigg i huvudet igår, förvånansvärt pigg i både huvudet och kroppen idag. Trodde ryggen skulle vara värre död idag än igår, men inte (däremot är vaderna rätt stela). Semlor och sömn är bra grejer, uppenbarligen! :)
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » tor 14 feb 2013, 21:45

14/2

Ingen riktig koll på känslan i kroppen idag. Trött? På G? Vadhurnär?

Uppvärmn. 15 min cykel

Mark:

60x3
70x3
90x1
100x1
110x1
120x2xfail
100x3x3

Bänk:
20x5
30x5
40x5
45x3
50x1
55xfail

Böj:
20x5
40x2x5
60x2x3
70x1
80x1
teknikträning 70x3x3 (plus lite mer här och var)

Axelflyes hantel 3x15
Magcrunch m. boll uppåt 3x20

Hejsan rörigaste passet på länge!
Tanken var sedvanliga 3x3. Började med marken, men är fortfarande alldeles för trött i ryggen sen i måndags. 110 gick helt OK, men 120 blev bananrygg innan jag ens hade fått loss stången riktigt, och som en klok man påpekade här ovanför så har jag bara en rygg (som jag gärna vill behålla). Ner i vikt och fick hjälp av Erik att korrigera tekniken lite, så jag står i dragläge från början och inte slösar energi på att lyfta rumpan och sen dra. Lite knepigt, men fick till det rätt OK sista setet.
Sen tänkte jag bänka. Då droppade ny Sanna in och så började vi köra böj och jag glömde helt bort att köra mina arbetsset i bänken. Hej teflonhjärna!
Jäkligt nöjd med lyftet på 50 dock, har aldrig känts så lätt och säkert!

Böjen tänkte jag 3x3 också, men sen stannade jag på 80 och började mixtra med tekniken för att få ner mina flaxande armbågar och komma upp med bröstet. Efter att ha uttolkat "Så det du egentligen menar är att jag ska svanka mer?" från Erik och Nisses mummel, tappat stången och försökt slänga lite vikter på Micke samt blivit introducerad till begreppet "handledslindor", så fick jag fanken till det! Istället för att först lyfta med benen och sen med ryggen sista biten, så kom jag rätt ner och rätt upp. Hurra! Skoj att köra med Sanna och Anna idag också! :)

Skämt åsido - tusen tack för all hjälp från grabbmaffian! :)
Min rygg är heeelt trött. Den ska få vila imorgon.

Jag har för övrigt beställt bälte som (förhoppningsvis) dyker upp nästa vecka, så snart slipper ni bältesstölder i tid och otid.
Tack för att ni är så snälla hela gänget och lånar ut!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"

Användarvisningsbild
Johanna
Inlägg: 2002
Blev medlem: ons 16 jan 2013, 21:29

Re: Johanna Ny

Inläggav Johanna » lör 16 feb 2013, 16:10

16/2

Jäklar vad skönt det var att vila igår. Fredagströttheten kickade in vid 14-tiden och sen gick jag på halvfart resten av dagen. Skönt! :)
Sjukt sugen på att böja idag!

Böj:
20x5
50x5
70x2x2
80x1
90x1
Benpress 100 kg 4x6 (låg start)

Axelflyes hantel 3x15
Liggande utåtrotation med hantel 3x10
Bencurl 15 kg 4x8 (superset med)
Benspark 25 kg 4x8
Kanoten 3x30 (superset med)
Hantelrodd, enarm 3x10

Fortsatte med att träna på böjtekniken som jag (med hjälp) pysslade fram förra passet. Efter i torsdags var handlederna rätt ömma och det kom tillbaka rätt fort idag, men det känns mer som ovana än något annat. Böjen känns mycket bättre, mycket mer tryck uppåt, men det är en lite annorlunda känsla. Blir till att trycka på ett annat sätt. 90 kg var jääättesegt (typ 3 sek paus på vägen upp), men skam den som ger sig, upp kom den! Sen blev jag ivägkommenderad till benpressen istället för att böja mer. Därefter lite axelträning, blandat med mer ben och demonövningen kanoten. Lär ha gött om träningsvärk imorgon!

Energin tog helt slut efter bara 45 minuter. Håller på och leker labbråtta med kosten atm, så jag är inte alls så förvånad över att jag inte har ändlöst med träningsork. Lite extra pannben är allt som behövs. ;P Nöjd med träningen idag, det känns bra att pressa på lite. Träningsveckan har känts lite hattig och ostrukturerad, men har ändå varit helt OK. Ser vansinnigt fram emot nästa vecka och nästa helg, då jag ska upp till Sthlm över helgen och träna med ett par kompisar på Täby! Kanske smiter till Södertälje på söndagen, får se lite hur orken ligger där. :)

Årsmöte efter träning. Mycket intressant och kul som jag fick reda på och det ska bli jätteroligt att förhoppningsvis engagera mig mer i klubben framöver!
"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster