Rätt go träningsvärk i nedre delen av ryggen idag efter gårdagens femmor på 90 kg. Benen kändes helt OK dock!
Började med att bli försenad till min sjukgymnast, som trots det hade tid några minuter för att göra en snabb avstämning. Jag fick vifta lite upp och ner med armarna ovanför/framför och uppåt huvudet och trycka emot och ifrån och sådär. Eftersom vi är nya för varandra ville han skapa sig en egen uppfattning om mitt problem (=inflammerad supraspinatus - som en bieffekt av det blir axelleden för trång och jag har överkompenserat/överkompenserar med fel muskler). Han konstaterade helt enkelt att jag fortfarande uppenbarligen har problem och så bokade vi in en ny tid om ett par veckor, där vi ska köra ett träningspass så han får se hur och vad jag gör. Tills dess har jag fått order om att fortsätta med de övningar jag fått som inte gör ont, inte provocera axeln i onödan och stärka baksidan av axlarna. Största hemläxan blir dock att hitta ett nytt sätt att sova på - eftersom jag oftast sover med ena armen under kudden blir det trångt i axelleden under en längre tid och det var inte bra.
Summan av kardemumman - axelskador är långdragna sattyg och jag har en bra bit kvar.
SEN började det roliga med kvällen!
Gått ifrån stronglifts de senaste veckorna och frågar Maskot - så idag var det 5:or i bänk och 3:or i mark på schemat!
Bänk: (uppv.)
20x5
25x5
30x5
40x3
42,5 x3x5
Har inte kört bänk sen i torsdags då jag inte ens kunde ta 30 utan ont i axeln. Mycket bättre idag och även om jag tror jag kunnat köra på 45 kändes det ändå bättre att ta 42,5 säkert och smärtfritt. Lyckades få till att använda kraften från benen i de två sista seten (tack Erik!) och det gjorde stor skillnad.
Marklyft: (uppv.)
60x5
80x3 (ungefär här blev jag tillsagd "Och så drar du en etta på 90 och sen en på 115!")
90x1
115x1 (med världens segaste start!)
100 3x3
Jamensatte... pers igen då, på dagen två veckor sen Jens sa åt mig "...och så drar du en etta på 105 kg."
Omtumlad och jätteglad och endorfinhög som ett hus! Har uppenbarligen en del att jobba på med starten (som ni ser på filmen här uppe så håller jag på och drar ett antal sekunder innan jag bestämmer mig för att ta i och faktiskt lyfta skiten, tack för snabb uppladdning Micke!), men är ruskigt nöjd! Väldigt glad och tacksam för all hjälp och feedback ni ger mig, jag tar till mig så mycket jag kan (ingen nämnd, ingen glömd)!
Sen laddade jag om för att böja, men jag skulle tydligen inte göra mer. Lite fritt hopp&lek resulterade i:
Axelrehab - drag utåt i CC 3x10/arm
Face pulls 3x10
Plankan 1 min 15 sek x4
Nu halvdöd i huvudet, heldöd i ryggen (fast bara trött, inte ont) och fortfarande jätteglad!
Blir ingen träning på Vallen på torsdag (pga. jobb&livet), men kör något pass med komplementsövningar plus intervaller, troligtvis fredag.
Nu ska jag stupa i säng!

"Jag har hört att knäböj på boll i Smithmaskin ska vara en grymt funktionell övning!"