Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 03 dec 2012, 09:29

Östrogentabletterna för att jag inte har något östrogen i kroppen enligt blodproverna. Eventuellt beroende på kosten det får jag snart veta vad som händer och vad de nya proverna visar om några veckor.

lördag 1 dec 2012 64.6kg
08:30-09:30 Promenad uppförsbacke 60min 10grader lutning fs24seven friggagatan

Bänklördag på vallen med Jannica
20 kg 10
20 kg 10
40 kg 4
50 kg1
55 kg 1
60 kg*1 4 set fuskar i bottenläget på 2
52,5 kg*7 2 set
50kg*6 5 set
snedbänk 25 kg*6 brett grepp 3 set
Dropset 1,25+2,5+5+2,5kg på varje sida
axelflyes 10kg*25 3 set
lasrdrag maskin 30kg*20 3 set

Sammanfattning
Riktigt bra pass

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 03 dec 2012, 09:45

söndag 2 dec 2012 sol -3C 64.7kg
08:45-09:45 Promenad uppförsbacke 60min 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan

11:15 Sats kompassen biceps fokus med Erika
lufstempo på crosstrainern och tjejsnack 10 min
mer snack på gymmet
bicepscurl med stång 25kg*10
25kg*8
25kg*6
17,5kg * x
Bicepscurl med hantlar 10kg en massa
bicepscurl med rep hammercurl 30kg*x 3 set
Lång bastu och fika efter

Sammanfattning
Mer socialt än träning. Hade inte gått till gymmet i dag om jag inte bestämt med min tjejkompis. Bastun och fika som var fokus i dag. Skön söndag.
Träningsvärk efter gårdagens pass.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 03 dec 2012, 09:48

måndag 3 dec 2012 snö -3C 64.6kg
05:00-05:50 Promenad uppförsbacke 50min 10.5 grader lutning fs24seven friggagatan

17:00 Böj och mark på vallen
böj
20kg*10 2 set
40kg*10
60kg*6
70kg*6
80kg*3 3 set
70kg*5 2 set
70kg*6

mark
60kg*10
90kg*6 3 set
110kg*1 3 set
90kg*6 3 set

Sammanfattning
Måste vara rekord inte en enda bit godis eller kaka på hela helgen :P
Segt pass trött i huvudet och svår att fokusera. Hem och äta en stor tallrik gröt och hitta sängen efter detta. Ladda om till ett bättre pass i morgon i stället.
Senast redigerad av 2 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Micke » mån 03 dec 2012, 10:16

Östrogentabletterna för att jag inte har något östrogen i kroppen enligt blodproverna. Eventuellt beroende på kosten det får jag snart veta vad som händer och vad de nya proverna visar om några veckor.
Läskigt! För att kroppen skall kunna tillverka östrogen/testosteron/d-vitamin m.fl. måste den ha kolesterol. Äter man väldigt fettsnålt, och särskilt undviker mättat fett osv., kan det säkert påverka. Prova att göra en kostförändring och se hur det kan påverka?

Hur gick det förresten med matdagboken?

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 03 dec 2012, 12:47

Ja lurigt det där. Tror det beror framförallt på för mycket vetekli och linfrö (för mycket fibrer överlag) och för lite järn och bra fetter. Järnvärdet var också ganska lågt. Har ändrat en hel del i kosten och de blir att ta nya prover om någon vecka. Och såklart att energiintaget varierat kraftigt över veckan.
Börjat med kostdagbok igen. Senaste veckan har legat på ca 1700kcal/dag ren mat utan tillsatser 45%p, 20%f och 35%k och tränat bort ca 500kcal/dag (promenader/styrketräning). Mer kolhydrater i samband med frukost och träning och mer fett till lunch och eftermiddagsfika. Basal ämnesomsättning på nuvarande vikt ligger ikring 1800kcal/dag.

Användarvisningsbild
Micke
Inlägg: 4634
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 23:21

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Micke » mån 03 dec 2012, 13:01

Ja lurigt det där. Tror det beror framförallt på för mycket vetekli och linfrö (för mycket fibrer överlag) och för lite järn och bra fetter.
Alltså, "bra" fetter är ett dumt ord här. Du måste äta omega-3 och omega-6, för att kroppen inte själv kan tillverka det. Men, äter du inte för lite mättat fett kommer dina hormonnivåer också att sjunka. Jag kommer inte ihåg var jag läst det. Kan leta fram en studie om du vill.

(Fibrer hämmar upptaget av fett.)
Järnvärdet var också ganska lågt. Har ändrat en hel del i kosten och de blir att ta nya prover om någon vecka. Och såklart att energiintaget varierat kraftigt över veckan.
Järn tas inte heller upp när man äter massa fiber. Det är väldigt dåligt att äta jättemycket fiber, specifikt sånt onedbrytbart som du äter. Fiber från frukt och grönsakerk an du äta mycket av, däremot.
Börjat med kostdagbok igen. Senaste veckan har legat på ca 1700kcal/dag ren mat utan tillsatser 45%p, 20%f och 35%k och tränat bort ca 500kcal/dag (promenader/styrketräning). Mer kolhydrater i samband med frukost och träning och mer fett till lunch och eftermiddagsfika. Basal ämnesomsättning på nuvarande vikt ligger ikring 1800kcal/dag.
Du skall inte räkna procentandelar när det gäller protein, utan det är baserat på kroppsvikt. Om du nu verkligen måste räkna: få i dig 2g protein/kg kroppsvikt, 3-5g omega-3, och iaf 1g fett/kg kroppsvikt (där du inte skall vara rädd för mättat fett, dvs kött osv). Eller väldigt enkelt: (mycket) kött/fisk, (mycket) grönsaker, komplettera med potatis. Huvuddelen av dagsintaget kolhydrater efter träning eftersom det då hellre hamnar i musklerna än i fettcellerna.

Dessutom: höj energiintaget så att du ligger på ungefärlig energibalans tills du skall ta nya prover igen. Underätning kvaddar också hormonnivåer, rejält.


Jag har också hållt på med kaloriräkning, fettsnål mat, massvis med fibrer och konditionsträning osv., så jag vet var du är nu. Det bästa är att lära sig äta på känsla än att behöva räkna kcal. det stämmer aldrig och funkar inte eftersom man är olika hungrig olika dagar.

Kontenta: typisk byggarmat & byggarnoja-liv är rejält dåligt för hälsan... Hoppas du får ordning på't!

Loft
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 09:30

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Loft » mån 03 dec 2012, 14:26

Jenny det kommer fixa sig tillslut med allt. Kommer säkerligen ta tid men nu har du iaf kommit en bit på vägen med det.
syns ikv!

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tis 04 dec 2012, 12:46

Tack Sofia, ja nästan allt är enklare i teorin än praktiken.. Mycket att tänka på där men känns ändå som de funkar bättre nu. Skall bli spännande att se de nya proverna. Ingen svältkost direkt och målet är inte att göra någon monsterdeff utan att gå ner igen till vikten jag hade innan jag började med östrogentabletterna. Promenaderna fungerar utmärkt för det och för att hålla konditionen. En fantastiskt skön start på dagen som jag verkligen gillar :) Enligt impedansmätningsvågen ökar jag i fettfri massa samtidigt som vikten går sakta ner ,dessutom har jag blivit starkare så något gör jag ju rätt där.

tisdag 3 dec 2012 sol -5C snö 65kg
05.10-06.10 Promenad uppförsbacke 60min 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan

17 bänk vallen med Jannica
bänk
20kg*10 2 set
40kg*8
50kg*9 5 set

knäböj
lätt några lätta set med 10or på 20,40,50 och 60kg

Snedbänk smithen
20kg+ stången
3 set maxrep

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » mån 10 dec 2012, 08:29

lördag 8 dec 2012 molnigt -5C snö 63.9kg
Så var de dags för fitnessfestivalen och tävling. Vägde in på 63.2kg så vikten på stången blev 37.5kg som planerat. Gjorde över 30 reps men bara 25 godkända. Redan vid start blev de fel. Hade inte framgått att man inte kunde få avlyft och stången var väldigt högt upp. De började sänka stången men fick inte ner den helt då det verkade som att sista hålet i ställningen var sönder. Ledde till att jag till slut fick stäcka mig efter stången och givetvis då med ett smalt dåligt grepp. Han hade dessutom redan startat tiden långt innan jag fått ner stången. Generellt var väl klovarna under all kritik då de dessutom för tjejerna innan satt fel vikt.
Under tävlingen sade domaren sträck men eftersom jag hela tiden innan haft problem med bottenläget kopplade jag inte att han menade i toppläget utan blev mer tydlig med markerade stopp i bottenläget och tappade tempo på detta. Trean hade 36 godkända repetitioner vilket inte alls hade varit omöjligt att uppnå. Tvåan 42 reps och vinnaren hade ja vad skall man säga.. "ätit annat än havregrynsgröt". Kan inte säga att de blev något bra resultat direkt men drar lärdom av de blir revansch på nästa tävling ;) kul var det i alla fall som alltid att tävla :D

Riktigt kul att se Jannica tävla med som kom trea. Även där såg man att tvåan hade märklig teknik och körde mer rodd än bicepscurl något domaren tydligen missade totalt.
En väldigt lyckad helg med mer träningsmotivation än någonsin :D
Senast redigerad av 1 Frigga, redigerad totalt 0 gånger.

Matte
Inlägg: 543
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 19:49

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Matte » mån 10 dec 2012, 09:30

Så kan det vara när man tävlar på plojtävlingar med godtyckliga domare:-(


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster