Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Lyftare på klubben beskriver sin träning.
Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 27 dec 2012, 10:43

onsdag 26 dec 2012 2C regn 67.8kg
10.00-11.00 Promenad uppförsbacke 65min 6km/h 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan
Sovmorgon, sovit dåligt i natt då de blev en hel del godis och julfika i går. Tittar på ett program på svt om livsval intressant.

vallen 14.00-16.00 med Jannica
böj
20kg*10 2 set
50kg*3
70kg*3
80kg*1
70kg*1
80kg*1
90kg*1
95kg*1 rekord
97.5kg*1 rekord
:D

bänk
20kg*10 2 set
40kg*3
50kg*1
55kg*1
60kg*1 fuskar och vänder 2cm från botten
62.5kg fuskar även här men får upp stången(!)
60kg*1 tangerat rekord
42.5kg*9 första setet med benen i luften
42.5kg*16+1 vad händer här då? Jag har nog fuskat hela vägen tror jag hade klarat 45kg på alla

mark
50kg*10
70kg*3
90kg*3
100kg*1
115kg*1
125kg*1 tangerat rekord
130kg fail tappar fokus

25 burpies mjölksyra i benen efter hälften

Sammanfattning
Känner mig stark efter att ha gått upp rekord höga 3.9kg på tre dagar(!) men enligt impedansmätningsvågen är allt glykogen och vatten alltså laddad för rekord i dag ;)
Jap blev rekord i böjen med 5kg och tangerat rekord i mark och bänk. Stark i dag. Ett pass där vi lyft närmare 7.25 ton en mindre lastbil alltså :P
Nytt tränings PB
böj 97.5kg
bänk 60kg
mark 125kg totalt 282.5kg
Snart 100kg i böjen? Ja det hade nog kunnat gå i dag. Den magiska gränsen är nära :D
Senast redigerad av 6 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 27 dec 2012, 10:55

torsdag 27 dec 2012 0C disigt 65.5kg
05.00-06.00 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 9.5 grader lutning fs24seven friggagatan
Tvättar fyra maskiner och tittar på bonde söker fru.

eftermiddagsträning vallen
böj - powerracket
20kg*10
40kg*6
60kg*3
70kg*3
80kg*3
80kg*2 blir bara en tvåa
80kg*3 får pass så jag vågar köra sista
70kg*6 får pass så de blir en 6a i stället för en 5a
60kg*8

frontböj
40kg*6
40kg*10
42,5kg*8
45kg*6
45kg*6

Utfall smithmaskinen
40kg*10 h/v
45kg*6 h/v
45kg*6 h/v

vadpress
25kg*x 3 set

benpress framsida lår
50kg*x 3 set

liggande benspark
20kg*8 3 set

stretch av benen

Sammanfattning
Tappat 2.3kg sedan i går men de blev ju ett tungt pass och en timmes promenad sedan dess ;) Fantastiskt skönt att ha bra matvanor igen mår riktigt bra :)
Förstår inte att jag inte har träningsvärk alls efter gårdagens pass? Verkar inte få det när jag kör tillräckligt få tunga reps. Känns som min kropp svarar bättre med att bygga på sig när jag ligger kring 6-8 reps. Kul pass var det i alla fall i går :D
De fick bli fokus böj och ben i dag i alla fall. Även om jag inte har någon träningsvärk i benen känns det ändå inte som att jag är särskillt pigg i benen.
Knäböjen går tungt i dag men lite starkare i frontböj än senast jag körde de. Noterar att jag nog börjar få lite mer muskler på framsida lår gör i vilket fall ondare på framsida lår än vad de är tungt i både vadpressen och sittande maskinen för baksida lår. De blir stående vadpress och liggande lårcurl i stället. Mer muskler och mindre fett = mer smärta?
Ja det börjar nog hända lite med mina "långdistanslöpar-sparvben " . Jag har ju blivit mer än dubbelt så stark i böjen på ett års SL träning på vallen :D
Senast redigerad av 2 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 28 dec 2012, 10:49

fredag 28 dec 2012 -1C soligt 65.6kg
Ingen morgon träning -sovmorgon då kroppen känns sliten, benen behöver vila.

mark rygg, biceps och mage vallen
mark
60kg*10
60kg*6
80kg*6
100kg*4 3 set
90kg*6 3 set

latsdrag
47kg*6 3 set
40kg*12

rodd
40kg*9 3 set

stående rodd med stång
40kg*8 3 set

bicepscurl med stång
25kg*8 + 20kg*5 3 set
20kg*10

bicepscurl hantlar
11kg*10
11kg*9 2 set

Sammanfattning
Känner mig pigg i dag, somnade tidigt så de blev 10h sömn. Har rejäl träningsvärk i benen men som vanligt mest träningsvärk på insida lår och rumpa då böjen verkar ta mest där.
Svårt att köra tung mark med sån träningsvärk i benen. Blev några lätta innan jag gick på rygg o bicepsövningar

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » ons 02 jan 2013, 09:29

lördag 29 dec 2012 -1C regn 64.8kg
0745-08:45 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 10 grader lutning fs24seven friggagatan

11.00 Bänk på vallen med Jannica coachning av mascot
20kg*10 2 set
40kg*3
50kg*1
60kg fail
20kg*10 2 set börjar om
40kg*3
50kg*1
55kg*1
60kg*1
60kg*1
62,5kg*1 rekord :D

Snedbänk vinklad nedåt
Ettor upp till 60kg

Snedbänk normalt läge
dropset från ca 47 kg till bara stången

axelflyes
10kg*20 3 set

lastdrag
x*20 3 set

Sammanfattning
Segt pass i början tog tid innan vi kom i gång men så roligt :)
Sliten efter så många dagar tung träning kroppen behöver vila. Rekord i alla fall i bänken. Blir skönt med vila helt i morgon . Laddar för ett pass på sats på måndag igen och sista dagen 2012. Mer gröt och vila till dess ;)
Disskuterar igenom nästa års satsningar inom klubben. Mer laddad än någonsin för nästa års tävlingssäsong :D
Senast redigerad av 3 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » ons 02 jan 2013, 09:46

måndag 31 dec 2012 +3C moln

11:00 Benträning på sats

Uppvärmning 3min löpning och lätta knäböj

benpress
baksida liggande lårcurl
framsida lår maskinen
stående vadpress
sittande vadpress
utsida lår

Variation på övningarna dessutom var ställningen för att köra knäböj helt kass då man ändå inte kan gå helt ner utan tvingas göra "kvartsböjar" i powerracket så de fick bli variation i träningen i dag.

Sammanfattning
Säger som Jannicas lilla son "Shit my gud" vilket liv de blev om att lägga ner damlaget. Pratat med både Jannica och Sofia under morgonen och vi är helt överens om detta beslut av olika anledningar. Känns skönt att inte ha press på sig att tävla i första serieomgången. Det är ju trots allt en individuell sport även om vi tränar som team. Utan alla härliga människor på klubben och mascot som coach har jag svårt att se att de skulle gå så bra. Att träna tillsammans (speciellt att ha lyftare som ligger på ungefär samma nivå som en själv att sporra och sporras utav) och hjälpa/coacha/hetsa på/utmana inte minst den sociala delen är en större andel än man kan tro i resultaten...

Just nu flyter både kost och träning bra för mig och tycker det är riktigt kul att träna. Senaste två månaderna har jag ökat bra i både bänk, mark och böj kanske tackvare att tävlingshetsen lagt sig och vi har börjat på nytt träningsupplägg. Inte minst att jag styrt upp kosten en hel del efter hälsoundersökningen i höstas. Inget godis eller skräpmat alls men rejält med riktig mat och resultaten låter inte vänta på sig...
Jag ser verkligen fram emot SM i sommar i klassisk SL i Halmstad :D

Lite variation i träningen i dag nytt träningscenter, andra övningar och kul att träna med en gammal kollega i dag. Bra avslut på 2012 - Gott nytt år :)
Senast redigerad av 9 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » ons 02 jan 2013, 09:51

tisdag 1 jan 2013 3C molnigt duggregn 5C

Vilodag från träningen

Sammanfattning
Trevligt nyårsfirande men rätt lugnt med drickandet. God middag (grön ärtsoppa till förrätt, en rejäl portion oxfil'e och potatisgratäng med fetaost/avocado sallad, så mätt att jag hoppar efterrätten) och moderata 2 glas vin. Lite trött årets första dag då jag i vanliga fall är morgonpigg och desto tröttare på kvällen. Fullkomligt stupar i säng.
Årets första dag blev trots allt en effektiv dag och fick gjort massor men ingen träning. Till middag lagar vi en delikat laxpudding av rotfrukter, lök, rökt lax, färska örter och äggstanning. I brist på popcorn som jag var sugen på (kolhydratbrist från lite slarv med missat mellanmål?) blir de några riskakor och te och softa i soffan. Alltså inte pizza, cola och chips som traditionen annars bjuder :P
Senast redigerad av 8 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » ons 02 jan 2013, 12:50

onsdag 2 jan 2013 3C sol och blå himmel 65.5kg 24.6% bf
05:05-06:05 Promenad uppförsbacke 60min 6km/h 10 grader lutning fs24seven friggagatan
Tittar på nyheterna och årskrönikor ,intressant.

bänk, böj, mark på vallen med sofia coachning av mascot
bänk
20kg*10 2 set
50kg*1
55kg*1
60kg*1
62,5kg fail
60kg*2 5 set första tvåan på 60kg och jag gör FEM stycken ;)
62,5kg fail
55kg*6
57,5kg*4

böj
50kg*6
80kg*1
90kg*1
100kg*1 ojojoj TRE siffrigt precis på gränsen :D

mark
60kg*6
100kg*1
110kg*1
120kg*1 får upp den men tekniken är kass
100kg*5 teknikfokus

Sammanfattning
En fantastiskt fin dag med strålande solsken dock inne på kontoret och jobb. Impedansmätningsvågen visar att jag är stark i kväll efter riskakorna i går ;)

Jahopp så hade jag packat väskan för lite discogymmande på sats , rosa löparskor, rosa linne och inget bälte. Trodde inte de skulle bli någon träning i dag men så smsar Sofia och frågar om vi skall köra bänk på vallen :) Visar sig att massa folk är där.

Börjar med bänken och i dag går inte 62.5kg däremot flera tvåor på 60kg. Fortfarande en del att tänka på här. Tappar spänningen i ryggen. Sitter nog mycket i huvudet att jag har "fel skor" på mig i dag ,som att ha "studsbollar" under fötterna och inget bälte.
I böjen och marken lånar jag sofias bälte. Mycket kvar att jobba teknikmässigt i både böj och mark. Framförallt tekniken i marklyftet behöver slipas då jag lyfter stången väldigt långt i från kroppen och "börjar ta i" först när jag dragit stången upp till knäna. Mer aggresion och mer bestämt redan från början av lyftet. Fokusera på att använda benen mer använder fortfarande ryggen mest.

Intressant jämförelse med sofia ang armlängd och benlängd. Jag har ställningen 5 hål högre än henne i bänken men bara knappt 2cm längre armar? Skall nog testa att sänka stången i utgångsläget och se hur de fungerar. I jämförelse är jag 10cm längre än henne men det är i princip bara benen som är längre. Jag som alltid trott att jag är mest lik pappa: långa armar, lång överkropp, relativt korta ben och grovt byggd. Verkar ärvt mammas långa ben och pappas grova kroppsbyggnad. Skulle förklara varför jag blev så bra på löpning och varför styrketräningen går hyffsat bra förutom att jag får jobba hårt för att bygga starka ben... Fast största tillgången kanske är att "vinnarskallen" finns där och att jag inte ger mig i första taget förrän jag uppnått de jag föresatt mig att göra ;)

Kul att träna ihop i dag och grymt imponerad av Sofias insats ,som en lyftkran som gjort de tusen gånger förr :)
Inspirerande och energigivande pass :D
Senast redigerad av 8 Frigga, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » tor 03 jan 2013, 10:18

torsdag 3 jan 2013 3C sol 65.1kg
05:05-06:05 Promenad uppförsbacke 62min 6km/h 10 grader lutning fs24seven friggagatan
Tittar på nyheterna och ett program av Hanna Hellqvist om definitionen av lycka och hur de är att bli gammal. Intressant.

böj på vallen
böj
20kg*10 2 set
50kg*6
70kg*3
80kg*5
80kg*3
80kg*2 failar på tredje tappat fokus helt blir sittandes med stången på axlarna :roll:
70kg*3 3 set

utfall i smithen
40kg*10 3 set på varje ben

framsida lår maskinen
45kg*6 3 set

liggande baksida lår
20kg*10
25kg*6
20kg*8 2 set

Sammanfattning
Ingen träningsvärk alls i dag, får alltså inte de av maxviktsträning mest bara trött dagen efter. Däremot en rejäl adrenalinkick. Tog ett bra tag innan jag kunde varva ner i går kväll.
Seg i benen och trött i huvudet ingen bra kombo för benträning. Blev några lätta i alla fall i dag. Marklyft fanns inte på kartan att jag skulle orka i dag energin var slut trots riskakor, vitargo och aminosyror samt bra mat under hela dagen innan.
Bommar totalt på tredje settet på 80kg. Tappar trycket och blir sittandes med stången på axlarna. Behöver träna på att våga släppa stången i detta läge på lättare vikter. Blir paralyserad och sitter kvar på huk med stången tills killen bakom tar tag i den. Nu var de visserligen bara 80kg men gissningsvis har jag mer än så om bara några månader.. Behöver också träna på att räta ut när jag kommer upp , som de är nu blir jag mer och mer vinklad frammåt desto fler reps jag gör tills den berömda "backhopparstilen" infinner sig :P Hem och äta en rejäl tallrik gröt och lite torsk sedan somnade jag direkt.
Senast redigerad av 1 Frigga, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jannicahetle
Inlägg: 352
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 11:49

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Jannicahetle » tor 03 jan 2013, 12:26

VA FAN JAG VILL OXÅ TRÄNA OCH GÖRA 2 OR I BÄNK PÅ 60 KG!!!

Användarvisningsbild
Frigga
Inlägg: 889
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:10

Re: Från långdistanslöpare till styrkelyftare

Inläggav Frigga » fre 04 jan 2013, 09:53

Jap tvåor på 60kg ;)
Blir att testa igen i morgon och då kanske de blir en trea? :P

fredag 4 jan 2013 5C disigt väder duggregn 65.2kg
05:05-06:05 cykel 60min motstånd 11 (av 20) 31.2km puls runt 130 90rpm fs24seven friggagatan
Kollar på nyheterna och tvättar 3 maskiner samtidigt.
Tre veckor sedan jag cyklade nu dags för lite variation. Seg i benen efter cyklingen men betydligt piggare i huvudet efter bra sömn i natt. Blir en redig frukost efter med både gröt, mackor, grönsaker och ägg :P

sats
Ägnar ett helt pass åt vader och biceps

Sammanfattning
Hittade en intressant standard där man mäter styrka: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifti ... dards.html
Nästa delmål får bli att gå från Advanced till nivån Elite. I princip där på böj och mark men en bit kvar i bänken.

Faschinerad över att det är så mycket folk på gymmet en fredag kväll men gissar att de är alla nyårslöften och träningshets efter all julmat. Vet av erfarenhet att det blir lugnare på gymmet igen i februari redan och det är ju kalas att fler än de som använder gymmet faktiskt är med och betalar ;)
Kul och träffa folk man inte sett på ett bra tag.


Återgå till "Träningsjournaler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster